Til sammenligning ble det ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) i hele 2009 solgt 1,25 millioner gjestedøgn knyttet til ferie og fritid på hoteller og andre overnattingsbedrifter i Oslo. Coops 140 000 romdøgn tilsvarer nær 200 000 gjestedøgn hvis man regner at det i snitt bor 1,4 personer på hvert rom. For Coop, som særlig markedsfører dobbeltrom, er forholdstallet trolig høyere. Man kan altså trygt regne med at Coops volum tilsvarer 20 prosent av alle feriegjester på Oslos hoteller i 2009.
 Coop Hotellkupp har vokst i ekspressfart. Vi startet i det stille i 2004, og er spente på hvor stort dette kan bli, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge.
Tilbudet gir rimelig overnatting der det er ledig, fra 1498 kroner for to personer to netter, inklusiv frokost. Kunden velger reisemål, Coop finner fram til beste hotell ved hjelp av et eget kontor i Storbritannia. Opplegget kan sammenlignes med uspesifisert hotell på charterreiser, men Coop garanterer tre- eller firestjerners hotell. Man kan også bestille rom i de andre nordiske landene, i Baltikum og en del andre land Europa, men 80 prosent bestillingene gjennom Hotellkupp er til norske hoteller. Resten er hovedsakelig til svenske og danske.
 Hvilke hotelller har dere avtaler med?
Vi finner fram til de til enhver tid beste tilbudene, så de fleste kjedene er representerte, sier Kløvstad.
Hotellkupp er kun tilgjengelig for Coops 1,2 millioner medlemmer, og hotellrommene kan bestilles på nettet eller telefon. Forbrukersamvirkene i mange andre land har lignende ordninger, derfor det felles kontoret i Storbritannia.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 03.02.2010 klokken 15.00