Det er et konsortium ledet av den brasiliansk-amerikanske investoren David Neeleman som nå skal overta – i første omgang – 61 prosent av aksjene. Neeleman er mest kjent for å ha grunnlagt det amerikanske lavprisselskapet JetBlue. I dag er han konsernsjef i det brasilianske lavkostselskapet Azul Brazilian Airlines.
At det nettopp er brasilianske investorer som går inn i TAP er ikke så merkelig. De historiske båndene mellom Portugal og Brasil er sterke, og ikke minst fungerer Lisboa som en viktig innfallsport for forbindelsene mellom Brasil og Europa.
Portugals statsminister Pedro Passos Coelho har i forbindelse med salget forklart at regjeringen ikke hadde så mye valg. Om ikke staten hadde solgt seg ut nå ville selskapet sannsynligvis bli lagt ned om noen år, er hans argument.
Kjøperen overtar nå den massive gjelden på nærmere 8,5 milliarder kroner. I første omgang får staten 80 millioner kroner for 61 prosent av aksjene i TAP. I tillegg har kjøperen forpliktet seg til å skyte in over tre milliarder kroner.
Om to år skal staten etter planen selge ytterligere 34 prosent av aksjene.
Samtidig som opposisjonen er sterkt imot avtalen rår det en viss uklarhet om salget kan vært i strid med EU-reglene, som sier av en ikke-europeisk kjøper bare kan eie opp mot 49 prosent av aksjene i et europeisk flyselskap.