Det var flyplass-sjefen Hartmut Mehdorn som i forrige uke gikk ut og informerte sin styreformann, Berlins borgermester Klaus Wowereit, at det kan bli knapt med plass på byens hovedflyplass. Mehdorn vil rett og slett ikke ta ansvar for flere enn de 21 millioner passasjerer den nye flyplassen er planlagt for, noe som for lengst er sprengt.
I mellomtiden har Wowereit avgått som borgermester – og flyplassens styreformann. Dermed må Mehdorn belage seg på å måtte vente med å få avklart mange av de utfordringene som knytter seg til skandaleflyplassen.
Ny åpningsdato for Berlin Brandenburg Airport (Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt på tysk) – eller BER som den forkortes til – er satt en eller annen gang i 2016.
I år vil de to flyplassene som i dag opererer i Berlin, Tegel og Schönefeld, sammenlagt handtere hele 28 millioner passasjerer. Det er én million mer enn BER totalt er dimensjonert for. I tillegg øker trafikken på den tyske hovedstaden voldsomt hvert eneste år.
Mehdorns reserveplan synes å være at siden den nye flyplassen ligger tett ved gamle Schönefeld fra DDR-tiden vil denne kunne beholdes inntil videre.
Dette vil uansett bare kunne bli midlertidig, for den fremtidige flyplassledelsen må ta stilling til en utvidelse allerede nå. En omfattende analyse viser nemlig at antallet reisende vil når nærmere 50 millioner i 2035.
Berlins skandaleflyplass allerede for liten
0Før den er i gang – og lenge etter at den skulle vært åpnet – har Berlins nye storflyplass for liten kapasitet.