Imidlertid ble 2008-regnskapet belastet med 384 millioner kroner for nedskrivning og tap ved salg av virksomhet. Den underliggende driften er bedret med 203 millioner kroner i 2009.
Antall gjestedøgn i rundreisesegmentet ble redusert med 5,4 prosent. Nedgangen i gjestedøgn fra distansereiser ble hele 10,3 prosent, hovedsakelig på grunn av svakere marked i et vanskelig år. Kapasiteten ble redusert, slik at utnyttelsen av flåten var på nivå med året før. Inntektsbortfallet ble imidlertid mer enn kompensert gjennom lavere kostnader til drivstoff, mannskap og salg/administrasjon, samt bidraget fra utleien av MS Nordnorge.
 Året 2009 har vært et utfordrende år for mange. Hurtigruten er fornøyd med det antall passasjerer og priser som er oppnådd innenfor rundreisesegmentet i 2009. Vi er skuffet over tilbakegangen fra de som reiser kortere strekninger og vil sette i tiltak for å vinne disse gjestene tilbake i 2010, sier administrerende direktør Olav Fjell.
Alt i alt er han fornøyd med at rederiet nå begynner å se resultatene av snuoperasjonen.
 Resultatet for 2009 er bedre enn de mål som ble presentert eiere og banker i forbindelse med refinansieringen vinteren 2009. Vi er tilfreds med resultatutviklingen så langt og har tro på at Hurtigruten skal nå målsettingen om lønnsomhet i 2010, sier Fjell.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.02.2010 klokken 13.35