Kapitals artikkel er tendensiøst bygget opp, med få fakta i bunn og mangelfull research. Mange av mine innspill ble ikke fulgt, og enkelte av mine svar ble tatt ut av sin sammenheng, sier Ellingsen.
Ellingsen sier at det først og fremst er beklagelig at tre så viktige bransjeaktører som Ragnar Wikstrøm (Wikstrøm Reiser), Erik Pedersen (Singapore Airlines) og Sissel Tandberg (Billettkontoret) i så stor grad er misfornøyd med prisutdelingen GTA og tror at denne prisen er til salgs.
 Dette er altså en kritikk av Kapitals artikkel  ikke de tre bransjeveteranene som har uttalt seg. Det er viktig for meg å poengtere at jeg finner noe av den kritikken de kommer med konstruktiv, og det er en del synspunkter vi definitivt bør dra nytte av til neste års prisutdeling. Men at en Grand Travel Award (GTA) kan kjøpes er direkte feil. Det har aldri vært sånn og vil ikke bli sånn, sier han Ellingsen.
 De tre sier det ikke vet om noen som faktisk har avgitt stemme for å kåre GTA-vinnere?
 Vi må se på hvor mange og hvem som skal avgi stemmene til årets vinnere. Det er ansatte i reisebyråene Berg-Hansen Reisebureau, VIA, Ticket og HRG som i år avga sine stemmer. Det kan godt være at flere byråer bør være med, også de med færre ansatte. Vi i Travel News ser jo at det er flere av aktørene som vinner veldig mange år på rad, og det er betimelig å stille spørsmålet om hvorvidt de som stemmer er godt nok spredt rundt i bransjen.
 Hva med nomineringen?
 Det er klart at vi også bør se på de forskjellige kategoriene, de nominerte og om reisebyråansatte egentlig har forutsetning for å stemme frem vinnerne i enkelte kategorier. For eksempel kan det være at vi må finne andre som kan stemme frem vinneren for ÂÅrets spesialarrangørÂ. Dette kan også gjelde andre kategorier.
 Hva er din kommentar til at vinnerne ofte er storannonsører i Travel News og REIS?
 Når det gjelder kritikken om at prisene er kjøpt og betalt på forhånd, lander Kapitals tidvis tendensiøse artikkel i et mageplask. Journalist Vibeke Holth ble invitert til Findexa Forlag for å gå gjennom svarene vi har fått fra reisebyråansatte. Denne sjansen ønsket hun ikke å benytte. Reisebyråansatte i de største norske reisebyråene avga sin dom over de nominerte, og svarene kan etterprøves.
Ellingsen framholder ellers at selskapene som vinner GTA-priser typisk er profesjonelle og legger vekt på å være godt synlige. I det siste halvåret av 2009 hadde REIS annonser fra vinnere på til sammen 17 sider fordelt på åtte forskjellige vinnere. Tre nummer av Reiser & Ferie Ellingsen har liggende på kontoret (nummer 3/09, 9/09 og 1/10) viser at selskapene går igjen. Vinnerne i GTA hadde i disse bladene til sammen 19,75 sider annonser, fordelt på åtte annonsører.
 Det vil vel ikke forbause mange i bransjen at de samme annonsørene går igjen i flere magasiner, som tilfellet er med REIS og Reiser & Ferie. Målgruppen er dog noe forskjellig, og de som vil være synlige i markedet mot reisebyråene, tror jeg personlig lettere vil velge REIS, mens andre målgrupper kan velge Reiser & Ferie i stedet, sier Ellingsen.
 I artikkelen reises det spørsmål om habiliteten til juryen som nominerer selskapene i hver kategori. Kommentar?
 Når det gjelder juryens inhabilitet tror jeg de fleste i bransjen ser at denne påstanden faller på sin egen urimelighet. Jurysammensetningen og deltagerne er både jeg personlig og Travel News som bransjeblad svært stolte over å ha med. Deltagerne i årets jury var: Dag Tveterås (Ticket), Roar Ingdal (Choice Hotels), Terje Berge (Finn Reise) og Haakon Mack Overvaag (Hertz). Jeg tviler på at deres integritet blir satt spørsmålstegn ved innad i reiselivsbransjen, sier Ellingsen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 29.01.2010 klokken 13.45