Stillingen innebærer et helhetlig ansvar for samhandling med reiselivsnæring og kommuner om reisemålsutvikling og markedsføring i kommunene Rana, Hemnes, Nesna, Lurøy fra starten. I tillegg får hun ansvar for vertskap og drift av turistinformasjonen i Mo i Rana, inkludert oppfølging og opplæring av sesongansatte turistverter i regionen. Hun vil også inngå i tverrfaglige prosjektteam og utviklingsnettverk på tvers av Helgeland.
Elisabeth har tidligere ledet Smeltedigelen musikkfestival. Hun har lang erfaring innen prosjektledelse, arrangementsutvikling, samarbeid med frivillig- og næringsliv, samt arbeid i både akademia og offentlig sektor, har hun et solid utgangspunkt for å gå inn i rollen som reisemålsutvikler.
Nå sist kommer hun fra stillingen som daglig leder i Mosjøen Næringsforening, hvor hun har hatt tett samarbeid både med næringsdrivende i regionen, og også blitt godt kjent med Visit Helgeland. Nå gleder hun seg til å få bruke all sin erfaring fra næringsutvikling, kultur og reiseliv til å hjelpe reiselivsbedriftene på Helgeland til bærekraftig vekst.
– Jeg har jo tatt en master med emner som opplevelsesproduksjon, markedsføring, bærekraft og reiselivsledelse, så da denne jobben ble lyst ut var den som skapt for meg
Elisabeth har også utdanning i kultur- og prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI og Universitetet i Tromsø. Hun har erfaring fra både norske og internasjonale virksomheter – inkludert hotell, cruiseskip og reisebyrå – og er språkmektig med flytende engelsk, fransk og italiensk.
– Jeg gleder meg til å bli en del av laget i Visit Helgeland og bidra til å styrke reiselivssatsingen i regionen, sier Elisabeth.
– Helgeland har så mye spennende å by på, og jeg ser frem til å jobbe med utvikling og synliggjøring av dette mangfoldet. Jeg er veldig takknemlig for tiden i Mosjøen Næringsforening, og stolt av det vi har fått til sammen. Nå kjente jeg at tiden var moden for å ta fatt på nye oppgaver med mer fokus på hele Helgeland.
– Elisabeth har en unik kombinasjon av reiselivskompetanse, kulturforståelse og formidlingsevne. Vi er utrolig glade for å få en så erfaren person på laget, og ser frem til å styrke samarbeidet med næringen på Helgeland, sier leder for reisemålsutvikling, Solveig Svendsen.
Kristin Johansen som har hatt rollen tidligere beholder inntil videre regionansvaret for Træna, Rødøy og Meløy, samtidig som hun er bookingsjef – en stilling som innebærer å gjøre produkter over hele Helgeland salgbare nasjonalt og internasjonalt. Visit Helgeland blir med dette fulltallige igjen, når også Jan Magnus Åkerøy Holandsjø starter som regionansvarlig ut fra Sandnessjøen i august.