– Det har vært mye vær i det siste, og det har ført til forsinkelser for både for fly, tog og andre transportmidler. Nå har vi flere kunder som kontakter oss for erstatning, men selv om reiseforsikringen dekker mange hendelser og situasjoner i forbindelse med reisen, dekker den ikke alt om skjer. Mange misforstår hva som er gyldig grunn for å få igjen penger, forteller Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.
Dette dekker forsikringen
Når det oppstår en forsinkelse eller kansellering av reisen, dekker reiseforsikringen innhenting av reisen om årsaken skyldes noen helt spesifikke tilfeller og når flyselskapet ikke klarer å innhente reise innen 24 timer. De gyldige årsakene er uforutsette værforhold, teknisk feil med transportmiddelet, nødlanding, eller trafikkuhell som rammer transportmiddelet du reiser med.
I tillegg må transportmidlene være forhåndsbetalt. Også det eventuelle toget du må ta fra flyplassen etter hjemkomst.
– Hvis flyet ditt blir forsinket hjem til Gardermoen, og du skulle videre til Hamar med tog, må du har forhåndskjøpt en togbillett til Hamar for å få dekket en innhenting. Dette må du ha gjort før du reiser ut fra Norge på ferie, oppklarer Hofstad-Nielsen.
Hvis du blir rammet av forsinkelse, anbefaler skadeforebyggeren at du aller først kontakter fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til forsinkelsen. Husk også alltid å ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
Selvforskyldt forsinkelse dekkes ikke
Det er mange ting som kan skje på vei til flyplassen, blant annet uforutsett kø. Derfor er det ekstra viktig å legge inn denne delen av transporten som en del av hele reisen. Skulle du være så uheldig å miste et fly på grunn av for sent oppmøte, er ikke det tilstrekkelig grunn for å få erstatning.
– Er du selv skyld i å miste flyet, er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren, forklarer Hofstad-Nielsen.
Skadeforebyggerens tips ved forsinket transport
Hvis avgangen er forsinket:
- Ta kontakt med transportselskapet – de kan ofte hjelpe deg der og da.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Hvis du kommer for sent til transporten:
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.
- Ta vare på kvitteringer for utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.