Bloomberg melder at kinesiske myndigheter har bedt landets flyselskaper om å holde tilbake nye Boeing-bestillinger, som følge av den økende handelskonflikten med USA. I tillegg må selskapene nå få statlig godkjenning før de kan ta imot fly som allerede er bestilt. Dette har ført til at blant annet Xiamen Airlines returnerte et ferdigbygget Boeing-fly som skulle vært levert forrige uke.
Under en analytikersamtale denne uken gjorde Boeings administrerende direktør Kelly Ortberg det klart at selskapet ikke lenger vil bygge fly til kunder som ikke er villige til å ta imot dem.
– Det er en uheldig situasjon, men vi har mange kunder som ønsker leveranser på kort sikt, så vi planlegger å omdirigere leveransene til den stabile etterspørselen, og vi kommer ikke til å fortsette å bygge fly for kunder som ikke vil ta dem imot, sa Ortberg under en samtale med analytikere onsdag ifølge Skift.
Bloomberg melder at kinesiske myndigheter har bedt landets flyselskaper om å holde tilbake nye Boeing-bestillinger, som følge av den økende handelskonflikten med USA. I tillegg må selskapene nå få statlig godkjenning før de kan ta imot fly som allerede er bestilt. Dette har ført til at blant annet SkyTeam partner Xiamen Airlines returnerte et ferdigbygget Boeing-fly som skulle vært levert forrige uke ifølge The Air Current.
Store markedsandeler i spill
Til tross for den aktuelle konflikten, utgjør Kina fortsatt et betydelig marked for Boeing. Ifølge Boeings finansdirektør Brian West står Kina for rundt 10 prosent av selskapets nåværende ordreportefølje. Selskapet har 50 kinesiske ordre planlagt for resten av året. Likevel signaliserer ledelsen nå en klar vilje til å omdirigere leveranser til mer “stabile markeder».
Langsiktig er det kinesiske markedet av enda større betydning. Boeing estimerer at Kina vil stå for rundt 20 prosent av alle deres kommersielle flyleveranser de neste 20 årene, ifølge selskapets 2024 Commercial Market Outlook.
Kina satser på egne flyprodusenter
Kinesiske flyselskaper har de siste årene økt samarbeidet med den statseide flyprodusenten Comac. De tre største flyselskapene i Kina har allerede lagt inn bestillinger på 100 C919-fly hver, med flere avtaler i vente. Dette kan ses som en strategisk respons på både geopolitiske spenninger og et ønske om økt uavhengighet fra vestlige leverandører.
Trumps handelskrig setter spor
Den pågående konflikten mellom USA og Kina ble forsterket av tidligere president Donald Trumps utvidede tollsatser, og har ført til en merkbar nedgang i kinesisk entusiasme for amerikanske produkter, inkludert fly fra Boeing. Analytikere peker på at returmottakelsen av ferdigbygde fly, et logistisk og økonomisk krevende tiltak, er et tydelig signal om hvor alvorlig situasjonen er blitt.
En svekket produsent
Boeing forsøker fortsatt å reise seg etter flere vanskelige år preget av sikkerhetsskandaler og produksjonsproblemer. Selskapet rapporterte et underskudd på 31 millioner dollar i første kvartal 2025, noe som faktisk er en forbedring sammenlignet med tapet på 355 millioner dollar samme periode året før .
For Boeing vil en langvarig konflikt med Kina kunne bety et dramatisk kutt i fremtidige inntekter. For Kina kan en full avhengighet av egne flyprodusenter fortsatt ligge et godt stykke frem i tid. Spørsmålet er om noen av partene er villige til å ta første skritt mot forsoning, eller om dette varsler en ny tid i det globale flymarkedet.
Kilder: skift.com, Bloomberg, Boeing.com