I følge Skift.com har Airbus informert dem at de utsetter sine planer for kommersielle elektriske fly med opp til 10 år på grunn av utfordringer rundt tilgang til hydrogen.
– Vi har ikke trukket oss fra vår forpliktelse til hydrogen, sier en talsperson til Skift.
– Selv om vi har varslet en utsettelse på 5–10 år, hovedsakelig på grunn av begrenset tilgang på grønt hydrogen i den skalaen vi trenger, øker vi ikke vårt engasjement for å bringe et kommersielt levedyktig, helelektrisk fly til himmelen, forsetter talspersonen.
En pådriver for hydrogenbasert luftfart
Airbus har de siste årene vært en pådriver for utviklingen av hydrogenbasert luftfart, spesielt gjennom sitt ambisiøse ZEROe-program, som ble lansert i 2020 med mål om å introdusere verdens første kommersielle nullutslippsfly innen 2035. Dette programmet fokuserte på ulike konsepter for hydrogenbaserte fremdriftssystemer, inkludert både forbrenningsmotorer og brenselceller. I mars 2025 kunngjorde Airbus at de ville fokusere på en design drevet av hydrogenbrenselceller, som konverterer hydrogen til elektrisitet for å drive elektriske propeller, med vann som eneste utslipp.
Utsettelser
Imidlertid har Airbus nylig annonsert en betydelig forsinkelse i utviklingen av sitt hydrogenfly. Den opprinnelige tidslinjen for å ha et hydrogenfly i kommersiell drift innen 2035 er nå utsatt med fem til ti år, noe som betyr at en slik flytype tidligst kan være i drift rundt 2040. Denne forsinkelsen skyldes hovedsakelig utfordringer knyttet til utviklingen av nødvendig infrastruktur for produksjon, distribusjon og lagring av grønt hydrogen i tilstrekkelig skala. Airbus har også redusert budsjettet for hydrogeninitiativene med 25 % og satt på vent planene om å teste hydrogenbrenselcellemotorer på en modifisert A380.
Fortsatt engasjement
Til tross for disse utfordringene, har Airbus bekreftet sitt fortsatte engasjement for å utvikle et kommersielt levedyktig hydrogenfly. Selskapet ser på hydrogen som en sentral komponent i arbeidet med å redusere luftfartens karbonavtrykk og oppnå netto nullutslipp innen 2050.
I forbindelse med Airbus Summit uttalte Bruno Fichefeux, Airbus Head of Future Programmes:
– Hydrogen er kjernen i vårt engasjement for å avkarbonisere luftfarten. Selv om vi har justert vår veikart, er vår dedikasjon til hydrogenbasert flyvning urokkelig. Akkurat som vi så i bilindustrien, har helelektriske fly drevet av hydrogenbrenselceller på lang sikt potensial til å revolusjonere lufttransporten til det bedre, som et supplement til veien mot bærekraftig flydrivstoff (kilde: ESGtoday).
Kilder: Skift.com, Airbus.com, Financial Times, ESGtoday