Airbnb opplever tegn til svakere etterspørsel i markedet og ruster seg nå med nye vekstgrep. Under selskapets kvartalspresentasjon 1. mai kom det frem at Airbnb framover vil satse tungt på kvalitetshotell som et nytt vekstområde. Samtidig erkjenner selskapet at reiselysten har kjølnet noe etter pandemiens boom, særlig i USA, og at de må tenke nytt for å få opp farten igjen.
Økt fokus på high-end hoteller og internasjonal vekst
Airbnbs medgründer og toppsjef Brian Chesky fortalte investorene at internasjonal ekspansjon og flere high-end hotelltilbud skal bli sentrale drivere for videre vekst.
– Vi kommer til å trykke på gassen, og jeg tror internasjonal vekst vil bli en av de største driverne for å få oss tilbake til tosifret vekst, sa Chesky under presentasjonen.
Flere kvalitetshoteller inn på Airbnb-plattformen skal være et supplement til selskapets tradisjonelle privatbolig-tilbud. For å lokke flere hoteller har Airbnb allerede lansert en kampanje der gjester som bestiller via selskapets hotellapp HotelTonight (oppkjøpt av Airbnb i 2019 ) får 10 % av prisen tilbake som Airbnb-kreditt.
Chesky pekte også på vekstmuligheter utenfor hjemmemarkedene. Ifølge Airbnb vokste såkalte ekspansjonsmarkeder mer enn dobbelt så raskt som kjerneområdene (USA, Canada, Storbritannia, Frankrike og Australia) i første kvartal .
– Internasjonalt kommer til å bli en av de største vekstdriverne, understreket Chesky.
Han nevnte land som Spania, Italia, Tyskland, Brasil og India blant dem som nå øker raskest. Selskapet signaliserer med dette et skifte der luksushoteller og nye markeder skal gi Airbnb ny giv.
Merker svakere etterspørsel i markedet
Bakgrunnen for den nye strategien er en tydelig demper i etterspørselen i enkelte markeder.
– I USA har vi sett svakere resultater, noe vi mener i stor grad skyldes generell økonomisk usikkerhet, sa selskapet i sin kvartalsrapport for Q1 2025 .
Tallene viser at antall bookinger (overnattinger og opplevelser) globalt økte med 8 % i første kvartal, men utenfor Nord-Amerika var veksten 11 %, et hint om at USA-markedet bremser opp. Airbnb merker også at kundene bestiller nærmere avreisedato enn før, noe som tyder på forsiktighet. Finansdirektør Ellie Mertz fortalte på investorkonferansen at mange gjester nå bestiller reisen sin i siste liten, altså at bestillingsvinduet har blitt kortere, et tegn som kan tyde på økt usikkerhet blant reisende.
Økonomisk leverte Airbnb et solid, men mer moderat kvartal. Omsetningen i Q1 2025 endte på 2,3 milliarder dollar, en økning på 6 % fra året før . Dette er den laveste vekstraten siden oppstarten, etter to år med eksplosiv post-pandemiøkning. Nettoresultatet falt til 154 millioner dollar, ned omkring 42 %, noe som delvis skyldes økte kostnader og investeringer i nye satsinger. Selskapet selv beskriver modellen sin som “motstandsdyktig og tilpasningsdyktig” i møte med markedsendringer, men erkjenner at veksten trenger en ny gnist.
Satser også på opplevelser
Som en del av vekststrategien vil Airbnb ikke bare utvide innenfor overnatting, men også utenfor. Ifølge Skift planlegger Airbnb å satse mer på sitt relanserte produkt Airbnb Experiences, altså opplevelser og aktiviteter som gjester kan booke i tillegg til overnatting . Dette produktet, som tilbyr alt fra matlagingskurs til guidede turer, ble først lansert i 2016, men har vært dempet under pandemien. Nå ser Airbnb potensial for økte inntekter ved å tilby en helhetlig reisepakke.
– Den 13. mai vil Airbnb gå utover bare steder å bo, uttalte selskapet i et brev til aksjonærene i forbindelse med kvartalsmeldingen.
Dette kan tolkes som om nye tjenester er i emning.
Kilder: SeekingAlpha, Airbnb, Skift