Veksten var størst på SAS’ flygninger til USA, der selskapet har åpnet nye ruter til bl.a Boston, Los Angeles og Miami. SAS’ totale kabinfaktor bedret seg samtidig med fire prosentenheter til 73,2 prosent. Totalt fløy 29,4 millioner reisende med SAS i løpet av 2016.
SAS fokuserer og utvikler sitt produkt og nettverk for Skandinavias frekvente reisende. Gjennom 2015-2016 har SAS utvidet tilbudet på de interkontinentale rutene samt fritidsorienterte ruter innen Europa, noe som etterspørres av denne målgruppen. Satsingene har blitt tatt imot positivt. SAS’ totale trafikk økte med 19,5 prosent i løpet av desember. Tilveksten var størst på de interkontinentale rutene, der trafikken økte med 32 prosent. På de internasjonale rutene innen Skandinavia og Europa økte trafikken med 12,6 prosent, med en god tilvekst på de fritidsorienterte rutene. SAS’ innenriksruter hadde en trafikkøkning på ni prosent.
– Det er gledelig å se at flere enn før velger å fly med SAS og at vårt utvidete tilbud på de interkontinentale og fritidsorienterte rutene har blitt tatt imot så positivt av våre kunder. Samtidig fortsetter den negative yieldtrenden, hvilket viser at det er ytterst viktig at vi fortsetter effektiviseringen av SAS slik at vi kan fortsette å ta del i tilveksten i markedet, Rickard Gustafson, administrerende direktør og konsernsjef i SAS.
Den nominelle yielden^ og PASK sank med 11 prosent respektive seks prosent i desember 2016, sammenlignet med foregående år.
^ Yielden defineres som passasjerinntekter dividert med betalte passasjerkilometer, RPK, eksklusive charter.
* PASK defineres som passasjerinntekter dividert med tilbudte stolkilometer, ASK, eksklusive charter.