– Det har utvilsomt vært bra trøkk hittil i år. Vanligvis er det sommersesongen som er mest travel for bilutleiemarkedet, men nå ser vi en stadig økende etterspørsel også på vinterstid. Turistboomen i år har vært eksepsjonell, sier stasjonsleder Tobias Ekstrøm ved Hertz Oslo Lufthavn.
Norge har de siste årene blitt en populær feriedestinasjon på grunn av gunstig valuta og unike destinasjoner. Hertz har satset stort på reiselivsnæringen og er sterkt til stede på alle større norske flyplasser og lokasjoner i byene.
– Vi har over tid bygget et stort nettverk av lokasjoner over hele Norge. Det gir kundene våre god tilgjengelighet på biler og økt fleksibilitet, forteller administrerende direktør i Hertz, Trygve Simonsen.
Turistene besøker skiparadisene
Da det rant inn med bestillinger til Hertz-stasjonen ved Oslo Lufthavn, ble teamet til Tobias nødt til å få tilsendt biler fra de andre Hertz-lokasjonene på Østlandet for å dekke behovet.
– Det var en skikkelig laginnsats. Hele teamet jobbet hardt for å få ut nok biler. Vi hadde ekstra bemanning og sto på gjennom hele helgen. Totalt leverte vi ut 700 biler på tre dager. Det tilsvarer i snitt nesten én bil hvert 4. minutt, sier Ekstrøm, som selv deltok aktivt i utleveringen.
Selve rekorden ble slått på Valentinsdagen, med 269 biler utlevert på én dag.
Ekstrøm tror det var flere faktorer som bidro til rekorden, blant annet på grunn av vinterferie på Østlandet og et stort rallyarrangement i Sverige, men også en generelt høy tilstrømning av turister.
– Mange av kundene er turister som flyr til Oslo for å kjøre videre til skidestinasjoner som Trysil, Hemsedal og Hafjell. Hovedtyngden av leietakerne kom fra Tyskland, Nederland, Spania og USA. Etterspørselen etter firehjulstrekkere er fortsatt høy, men stadig flere turister velger også elbiler, sier han.
En ekstrem helg
Ekstrøm har jobbet i Hertz i ti år, de siste fem årene som leder ved stasjonen på Oslo Lufthavn. Teamet hans på 22 ansatte markerte rekorden med marsipankake etter en intensiv helg.
– Det var en ekstrem helg. Samtidig er det givende å se hvordan teamet stod på sammen for å ta seg godt av alle kundene som kom innom, og sørge for at de får en god opplevelse og start på ferien sin. Det må selvfølgelig feires, avslutter Ekstrøm.