Ifølge ham har denne typen bildeling mange og mer aktive brukere enn andre modeller i markedet.
– 93 prosent av brukerne sier at de er fornøyd med vår bildelingsløsning. Den kraftige veksten vår viser at vi har utviklet et konsept som fungerer, sier Thorne, som nå feirer ordningens femte år.
Hertz har ambisjoner om å bli den ledende aktøren innen bildeling i Norge. 2500 privatpersoner og bedriftsmedlemmer deler på 120 biler. I år vil Hertz BilPool passerer 20 000 gjennomførte transaksjoner.
– Vår heldigitale bildelingsløsning er brukervennlig, kostnadseffektiv og miljøvennlig. Via app på mobilen bestiller du og låser opp bilen som er lokalisert nært kontoret eller der du bor. Man betaler per time og for kjørte kilometer, og drivstoff er inkludert i prisen, sier Thorne.
De fleste av medlemmene bruker en bil fra Hertz BilPool en eller et par ganger i måneden, men nesten ti prosent benytter seg av ordningen ukentlig. 70 prosent av medlemmene har ikke egen bil, mens de øvrige bruker det som en bil nummer to eller som et alternativ i jobben istedenfor egen bil.
– Så lenge medlemmene er fornøyde med løsningen tror vi på videre vekst. Bor og jobber du i byen er det upraktisk å eie en egen bil. Mange ønsker ikke alt strevet med å eie egen bil. Da er det lettere og mer bekvemt å ha tilgang til over 120 nye biler rundt omkring i hele Oslo, sier Thorne.
Med et offensivt Oslo-byråd mener Thorne det er greit å vite at det finnes en løsning til alle som mister gateparkering.
– De som er avhengige av å eie egen bil må flytte til områder der det er mulig. I områder hvor det ikke er mulig å finne parkering vil Hertz BilPool være en god løsning for innbyggerne, sier Thorne.
I høst kommer det nye bilpooler i Oslo på Skøyen og i Vika. I tillegg utvides bilpoolen på Carl Berners plass. Hertz BilPool skal være tilgjengelig der folk bor og jobber, sentralt ved kollektivknutepunkter. Sammen med bysykkelordningen utgjør Hertz BilPool således en viktig del av en ny bymobilitet.
Undersøkelser viser at hver bildelingsbil i en slik ordning reduserer behovet for 9-15 privateide biler.