Da kan prisen for et par fort komme opp i mellom 500 000 og en million kroner.
– Vi ser at det er reisevante personer fra 40-45 år og oppover som velger cruiseferie med de beste og mest eksklusive skipene, forteller daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no AS i en pressemelding.
Selskapet er en ledende aktør innen salg av cruise i Norge.
– Nisjemarkedet for eksklusive cruise har nok alltid vært der, men vi opplever at rederiene som tilbyr cruise i det øverste sjiktet har blitt mer synlige og bedre kjent i Norge, og dermed er det flere som har fått øynene opp for dette tilbudet og velger denne formen for cruiseferie, fortsetter Bråthen.
Interessen for cruise som ferieform øker sterkt på verdensbasis og tilbudet blir stadig bredere. Statistikkene for hvor mange som reiser fra Norge på cruise spriker ifølge Bråthen en del, men av Skandinavias 350 000 cruisepassasjerer viser et gjennomsnitt av kilder i bransjen at Norge representerer godt over 40 prosent av disse.
– Vi har opplevd en betydelig vekst de siste årene, og særlig gjelder dette salg av turer i premium- og luksussegmentet, forteller Bråthen.
Mange førstegangsreisende kommer ifølge han nå tilbake for å skaffe seg nye opplevelser, og da gjerne i et høyere sjikt. Dette er ofte reisevante par med god økonomi og som vil ha økt standard og reiselengde i forhold til forrige tur.
Ifølge cruiseeksperten er destinasjoner og seilingsrute viktig for de fleste, men da i kombinasjon med skip og rederi i dertil egnet segment.
– Vi ser at nye og eksotiske reisemål som Cuba, Antarktis, Stillehavet og Øst-Asia trekker mange, og så er de fleste svært selektive og tydelige på hvilken standard og stil de ønsker om bord, sier Bråthen, som legger til at trenden går i retning av mer luksus og alt inkludert, men samtidig en mer uformell og avslappet stil om bord.
Blant rederiene som har blitt populære blant nordmenn i premium-markedet trekker Bråthen frem prisbelønte Oceania Cruises og tradisjonsrike Cunard, som også har separat luksusavdeling om bord i sine skip.
– Vi ser at mange nå også ønsker å reise med litt mindre cruiseskip, og ikke de største som ofte tar 3 000 – 5 000 passasjerer. Mindre havner og mer eksotiske destinasjoner tiltrekker seg også mange som vil unngå overfylte reisemål, påpeker Bråthen.
Han opplever et marked i Norge for de mest luksuriøse og små cruiseskipene som tar 100 – 300 gjester, som rederiene SeaDream, Seabourn og Silversea.