Første ekspedisjonsskip til Nordpolen

Pontants «Le Commandant Charcot» skrev 6. september historie som det første ekspedisjonsskipet til Nordpolen.

0

Fartøyet er bygget med tanke på miljø og har det største energilagringssystemet som noensinne er installert på et cruiseskip, for maksimal bærekraft.

Det hybridelektriske ekspedisjonsskipet Le Commandant Charcot ble det første fartøyet i sitt slag som nådde den geografiske Nordpolen, 6. september 2021, da det fullførte sjøtestene for å forberede gjestene på jomfruturen senere i år.

Luksusekspedisjonsskipet er utstyrt med Azipod® fremdriftsteknologi som genererer minimalt med støy og vibrasjoner for å gi en behagelig passasjeropplevelse. Videre er skipets energilagringssystem, levert og integrert av ABB, det største som noen gang er levert til et fartøy i sitt slag, på nesten fem megawattimer (MWh), slik at motorene kan slås av for lydløst, utslippsfritt cruise.

Le Commandant Charcot vil også være tilgjengelig for vitenskapelige formål og bidra til den globale innsatsen for å studere og bevare Polene og havene. Fartøyet er utstyrt med måleinstrumenter, vitenskapelige laboratorier, en åpning for å ta prøver fra havet og er komplett utstyr for akademisk forskning. Med det tilbyr Le Commandant Charcot en plattform for observasjon, forskning og analyse til forskere rundt om i verden, slik at de kan studere fjerntliggende områder ved regelmessig å samle inn data i disse sonene.

– ABB designet både Azipod® fremdriftsenhetene og energilagringssystemet for å oppfylle de operasjonelle kravene til Le Commandant Charcot, sier Mathieu Petiteau, direktør for nybygg og FoU hos PONANT.

– I tillegg til å sikre høy passasjerkomfort, er fartøyet i stand til å cruise i nullutslippsmodus mens det utforsker fjerntliggende steder. Takket være Azipod® -systemets manøvrerbarhet vil skipet også kunne navigere jevnt og trygt gjennom isete vann.

– Azipod® fremdrift har blitt den foretrukne løsningen for ekspedisjonsskip som opererer i svært følsomme og krevende marine miljøer. Vi er stolte over å ha blitt valgt av PONANT og gleder oss til å se Le Commandant Charcot i aksjon i årene som kommer, sier Dick Björkqvist, global leder for cruise i ABBs marinevirksomhet.

Med den elektriske drivmotoren plassert i en nedsenket enhet utenfor skipets skrog, kan Azipod®-systemet rotere 360 grader, noe som øker manøvrerbarheten og driftseffektiviteten betydelig og reduserer drivstofforbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med konvensjonelle akselsystemer. Siden lanseringen for 30 år siden har Azipod®-fremdrift spart totalt over 1 million tonn drivstoff bare i cruisesegmentet. Azipod®fremdriftsteknologi varierer fra 1 til 22 megawatt, og teknologien spiller en nøkkelrolle i ABBs sterke posisjon for miljøvennlig elektrisk fremdrift.

Le Commandant Charcot er det første cruiseskipet som har muligheten til å seile i «dobbeltvirkende modus», noe som betyr at det kan navigere med akterdelen under isete forhold for å forbedre sikkerheten og fullføre cruise på en rettidig og effektiv måte. I tillegg kan Azipod®-systemet stoppe fartøyet fullstendig på 50 prosent kortere tid enn skip med tradisjonell, akselbasert fremdrift.

Fartøyets fokus på sikkerhet gjenspeiles ytterligere i tilkoblingen til ABB Ability™ Collaborative Operations-infrastrukturen. Med tilgang døgnet rundt til et verdensomspennende nettverk av ABB-eksperter, vil Le Commandant Charcot dra nytte av ekstern utstyrsovervåking og diagnostikk for økt sikkerhet både for passasjer og skipstjenester som er spesielt viktig for fartøy som opererer i fjerne strøk.

ABBs leveringsomfang for det banebrytende fartøyet inkluderer også produksjon og distribusjon av elektrisk kraft, fremdriftskontroll- og fjernstyringssystemer og et energistyringssystem (Power and Energy Management System, PEMS™). Gjennom PEMS™ vil Le Commandant Charcot optimalisere bruken av hybridkraftforsyningen – som består av flytende naturgass (LNG) og energilagringssystemet – for å sikre optimal motorbelastning med redusert drivstofforbruk og utslipp. Skipet har også ABBs Power2 totrinns turboladningsløsning, noe som øker drivstoffbesparelsen ytterligere med opptil fem prosent.

– Med nok et høyteknologisk spesialpassasjerfartøy med ABBs integrerte kraft- og fremdriftsteknologi, utvider vi raskt porteføljen vår i dette segmentet, sier Juha Koskela, leder for ABBs marinevirksomhet. – Le Commandant Charcot demonstrerer perfekt fordelene med våre elektriske, digitale og tilkoblede løsninger for denne typen skip, og kan være et eksempel til etterfølgelse for andre ekspedisjonsfartøyer.

Share.

About Author

Comments are closed.