Tallene for 2024 viser at cruisetrafikken flata ut og gikk litt ned i forhold til 2023. Det gjelder også den totale mengden lospliktige seilas.
– Vi er godt fornøyde med å ha avviklet høysesongen for cruise på en god måte, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Kystverkets forebyggende arbeid spenner over et bredt spekter av tiltak, som å bidra til trygge ankringsplaner og god trafikkavvikling i fjordarmer og kystnære knutepunkt med stor trafikk, med døgnkontinuerlig maritim trafikkovervåking og -kontroll, med en lostjeneste som har lagt seg i selen for å levere sine tjenester med minst mulig ventetid, og med å forvalte en farledsbevis-ordning som skal gjøre seilasen trygg og effektiv for skipsførere med god kjennskap og fartstid i sine spesifikke områder.
Cruiseanløp
I 2024 var det 3.654 cruiseanløp i norske havner. Det er 158 færre enn i rekordåret 2023. (Se figur) Også antallet passasjerer gikk litt ned fra året før. 5,9 millioner passasjerer var om bord på cruiseanløpene i 2024. Det er 60.002 færre enn i 2023.
– Vi registrerer utflating i trafikken og at trenden med utvidet sesong holder seg, kommenterer kystdirektør Einar Vik Arset.
I 2024 var det økning i antall anløp i 1. halvår, mens 2. halvår hadde lavere tall sammenlignet med 2023. Anløp til Svalbard og Jan Mayen inngår i tallene. (Merk: Antall passasjerer på 5,9 millioner er summen av passasjerer om bord på alle rapporterte anløp i SafeSeaNet, ikke antall unike passasjerer som har besøkt Norge.)
Antall cruiseanløp og antall passasjerer om bord på cruise til destinasjoner i Norge 2010-2024
Kilde: Kystdatahuset.no, dashbord «Cruiseankomster i Norge» (alle rapporterte anløp i SafeSeaNet med skipstype «Passenger/Cruise»), ny telling av maksimalt en ankomst pr fartøy pr dag pr destinasjoner. Svalbard er inklusive.
«Unike besøkende»
1,5 millioner passasjerer var på cruiseseilas fra utenlandsk havn til norsk havn i 2024. Dette tallet er nært et tall på «unike» besøkende. I tillegg kommer cruisepassasjerer som reiser til Norge på egenhånd og går om bord i et cruiseskip i norsk havn. Bergen og Tromsø har en slik funksjon som snuhavn. Nasjonaliteten til cruisepassasjerene domineres av 45 % tyskere (688.000), 21 % briter (326.000) og 11 % amerikanere (170.000).
Utvikling i antall cruiseanløp og totalt antall passasjerer om bord på alle anløp fra 2010 til 2024. Kilde: Kystdatahuset, dashbord «Cruiseankomster i Norge».

Antall cruiseanløp i hver havn
Bergen har fortsatt flest antall cruiseanløp av norske havner med 328, med Ålesund på andreplass med 290. Tabellen under viser de 20 havnene med flest anløp i 2024, og utvalgte år 2013, 2016, 2019, 2022 og 2023. Sammenlignet med 2019 har flere havner stor økning; Ålesund (+113), Haugesund (+78) og Kristiansand (+73). Siden 2019 har det vært størst reduksjon for Geiranger/Hellesylt (-29) og Flåm (-29).

Flere havner med mye besøk
Bergen toppet passasjerstatistikken i 2016 med 472 000 cruisebesøkende, fulgt av Geiranger/Hellesylt, Stavanger og Flåm. Det året hadde fire destinasjoner besøk av mer enn 200 000 cruisepassasjerer. Åtte år etter – i 2024 – er tallet ti. I 2024 hadde også Ålesund, Haugesund, Olden, Kristiansand, Oslo og Nordfjordeid besøk av over 200 000 cruisepassasjerer. Destinasjoner som Tromsø, Molde, Eidfjord, Trondheim og Honningsvåg følger tett bak og har hatt stor økning i antall besøkende. Flere av havnene har hatt en enorm utvikling i antall passasjerer. Ålesund har nær doblet antallet siden 2019 med en økning på 326 252 passasjerer. Også Haugesund (+313 672) og Kristiansand (+231 861) har markant økning.
Dagcruisepassasjerer
Ålesund havn topper statistikken over antallet dagcruisepassasjerer i 2024 med 656 678 passasjerer, fulgt av Bergen (590 944 passasjerer) og Stavanger (590 241 passasjerer). Geiranger/Hellesylt er nummer fire med 510 049 passasjerer. Tall i kategorien dagcruisepassasjerer lar seg sammenligne med turistnæringens tall for blant annet hotell- og bobilgjester. Bergen hadde ifølge Bergen havns statistikk 631 000 passasjerer i 2024. Hovedforklaringen til at deres tall er rundt 40 000 høyere er at de er snuhavn for en rekke cruiseskip, og at det ekstra passasjerantallet skyldes at de har skifte av passasjerer i havnen. Antall dagscruiseturister blir da til sammen rundt 40 000 høyere enn anløpsstatistikken til Kystverket, som kun teller antall passasjerer ved ankomst.
Sommer- og vintercruise
Cruiseoperatørene utvider cruisesesongen i forhold til før. Lavsesong har historisk vært månedene oktober til april. Trenden med flere cruiseanløp i skuldersesongene vår og høst fortsetter. Selv midtvinters besøker cruiseturister nå Norge. Cruiseanløpene i 2024 fordelte seg over alle årets måneder. Månedene med færrest anløp var januar (62), februar (106) og desember (94). Det var flest cruiseanløp i juni (728) og juli (721).
Høysesongen i juni til august gir stort press på Kystverkets lostjeneste – et av våre viktige forebyggende sjøsikkerhetstiltak. I juli 2024 ble det utført 16 200 losingstimer totalt på alle typer fartøy, hvorav 7 000 losingstimer var på cruiseskip. Det er betydelig høyere enn de 10 100 losingstimene som ble utført hver måned i de seks vintermånedene i 2024.
Cruiseoperatørene tilbyr andre typer opplevelser vinterstid, og besøker derfor i større grad Nord-Norge i de kaldeste og mørkeste månedene.
Årets cruisesesong
Prognosene for cruisesesongen 2025 antyder en økning på rundt 200 anløp og 520 000 passasjerer. Prognose for 2025 er fra Cruise Norway. Dersom de foreløpige anløpstallene i prognosen for 2025 slår til, vil det bli ny cruiserekord i 2025 med om lag 3 900 anløp og 6,4 millioner passasjerer. Havnene med størst forventet økning er Oslo (+35 anløp og +131 000 passasjerer), Stavanger (+61 anløp og 115 000 passasjerer) og Kristiansand (+20 anløp og +78 000 passasjerer). I Ålesund er det ventet en marginal nedgang på seks anløp og -12 000 passasjerer, mens det i Bergen er ventet en marginal økning på 13 anløp og 2 000 passasjerer i 2025. Det er knyttet usikkerhet til hva som vil bli endelige tall for årets sesong, siden den avhenger av fyllingsgraden av passasjerer på cruiseskipene.