Det var på et ekstraordinært årsmøte i Oslo Cruise Network sist uke man bestemte seg for inntil videre å «fryse» OCNs virksomhet. Nettverkets hovedformål er å utvikle og markedsføre Oslo som cruisereisemål. OCN har 27 deltakende bedrifter og organisasjoner, som har det til felles at de er knyttet opp mot cruisetrafikken til Oslo.
Bakgrunnen for vedtaket er at Oslo Havn KF som største interessent nylig valgte å trekke seg fra nettverkssamarbeidet. Uten den klart viktigste aktøren med mener styret i nettverket at det ikke lenger er mulig å drive fornuftig nettverksvirksomhet.
– Formålet med å fryse virksomheten er å bevare økonomiske og immaterielle verdier i og rundt nettverket, sier Paal Mork fra Norsk Folkemuseum, som er styreleder.
Dette mener han vil gjøre det mulig med en rask, effektiv og økonomisk «restart» av nettverksvirksomheten – om det er ønskelig og mulig.
OCN har ikke fått gjennomslag for sine ønsker om større satsing på cruisemarkedet i Oslo. Samtidig bruker Oslo Havn og Visit Oslo svært begrensete ressurser på markedsføring av Oslo som cruisedestinasjon.
I tillegg vokser konkurransen fra andre havner. Nye havner er også kommet til. Mange av disse får tilført større ressurser. Oslos kaier tas også i bruk til andre formål. Byen mangler for øvrig en dedikert kai med terminal for snuhavnhåndtering, noe som påvirker besøket negativt.
Det har vært betydelig svikt i cruiseskipsbesøkene til Oslo de siste to årene. I 2016 forventes ca. 78 anløp med rundt 160.000 passasjerer. Det er nesten 50 prosent færre passasjerer enn i toppårene 2011 til 2013, da det kom over 300 000 passasjerer til Oslo.
Svikten innebærer store negative økonomiske virkninger både for byen og aktørene involvert i cruise. Ifølge OCN har Oslo potensial for betydelig større cruisetrafikk både som snuhavn og transittanløp. Manglende snuhavnsatsing gir også negative effekter for andre norske havner.
Fakta
Oslo Cruise Network SA fylte ti år i 2014. Nettverket har nærmere 30 deltagere med interesse for utvikling av Oslo som cruisedestinasjon.
Nettverkets har fire hovedoppgaver:
* Ekstern markedsføring
Markedsbearbeidings- og informasjonsoppgaver med formål å få flere cruiseskip og passasjerer til Oslo
* Produktutvikling
Fremme en markedsorientert utvikling av Oslo som cruiseprodukt (Oslo konkurransedyktig i markedet)
* Intern markedsføring
Utvikle kompetanse og motivasjon hos deltagere, medarbeidere og nær omverden. Dette skal bidra til kvalitet på ”de myke delene” av cruisetilbudet.
* Forvaltningsføring
Dette er oppgaver som først og fremst går på å arbeide for næringens rammebetingelser (infrastruktur, losavgifter etc.)