De siste månedene har de arabiske flyselskapene lansert stadig flere ruter til de store europeiske flyplassene. Takket være hyppige ruter og lave priser kan de tre selskapene være i ferd med å utkonkurrere de europeiske luftfartsgigantene Air France-KLM, Lufthansa og British Airways på deres egne hjemmebaner.
Ifølge AEA-sjef Ulrich Schulte er den kraftige veksten en konsekvens av at de tre arabiske flyselskapene nyter godt av subsidier og særdeles gunstige rammevilkår. Dette skal være forhold som lave flyplassavgifter, rimelig drivstoff og annen subsidiering i gulfstatene.
 Vi kan ikke konkurrere mot statssubsidierte flyselskap. Vi må få markedet til å fungere. Vi må få både våre egne og andre lands myndigheter til å akseptere markedsreglene, sier Sculte ifølge Dagens Næringsliv.
Nye trafikkmønstre
I stedet for å fly direkte fra Heathrow, Frankfurt eller Charles de Gaulle i Paris, velger stadig flere passasjerer å fly til for eksempel Abu Dhabi i De Forente Arabiske Emirater for å nå reisemål i både Asia, Afrika og Amerika.
I sommer ble markedskampen ytterligere trappet opp da Emirates åpnet flere ruter til Amsterdam, hovedbasen til KLM. I dag flyr Emirates Airways fra 25 ulike flyplasser i Europa. Foreløpig har selskapet ikke kommet til Oslo, men Qatar Airways har åpnet direkteruter fra både København og Stockholm til Doha.
 Med de ordrene som nå ligger inne på nye fly, vil disse tre arabiske flyselskapene om få år ha like stor flåte med langdistansefly som alle de store europeiske flyselskapene til sammen, sier direktør for myndighetskontakt i SAS, Hans Ollongren, til Dagens Næringsliv.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.10.2010 klokken 20.10