Ifølge den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA økte global passasjeretterspørsel i juli med 4,0 prosent fra samme måned i 2024, målt i revenue passenger kilometres (RPK).
Kapasitetsutvidelsen var noe høyere, med en tilgjengelig setekilometer‑vekst (ASK) på 4,4 prosent. Samtidig falt den globale lastefaktoren (PLF) til 85,5 prosent, ned 0,4 prosentpoeng .
Internasjonal vs. innenriks vekst
Internasjonal trafikk formidlet en vekst på 5,3 prosent i RPK, mot en ASK‑økning på 5,8 prosent og en PLF på 85,6 prosent (–0,4 prosentpoeng). Innenriks passasjertrafikk vokste mer moderat, med RPK‑økning på 1,8 prosent, ASK‑vekst på 2,3 prosent, og PLF på 85,2 prosent (–0,4 prosentpoeng).
Regionale forskjeller i passasjertrafikken
Asiatiske linjer (Asia‑Pacific) sto for sterkest internasjonal vekst, med RPK‑økning på 8,7 prosent, kapasitet opp 9,0 prosent, og PLF‑nedgang på 0,2 prosentpoeng til 83,8 prosent. Latin‑Amerika viste også markante tall: internasjonal RPK‑vekst på 9,3 prosent, kapasitet opp 11,3 prosent, og PLF på 85,8 prosent (–1,6 prosentpoeng) . Afrika var eneste region med oppgang i PLF (+0,4 prosentpoeng).
Utsikter fremover
IATA‑direktør Willie Walsh uttalte at sommeren har vært god for luftfartsbransjen, og understreket at vekstmomentumet var sterkest internasjonalt, med en økning fra 3,9 prosent i juni til 5,3 prosent i juli. Han påpekte også at september ser ut til å vise ytterligere vekst med forventet volumøkning på 2 prosent.
IATA dokumenterer en tydelig oppgang i både passasjer- og fraktmarkedene i juli 2025. Internasjonal passasjertrafikk leder an med vekst langt over innenriksnivå. Luftfrakt viser en særlig kraftig oppsving, med særlig sterk vekst i Asia-Pacific og Afrika. Mens tilgjengelig kapasitet øker, har passasjerbelastningen (PLF) ikke fulgt med i samme tempo, noe som gir et svakt fall i utnyttelsesgrad i juli.
Andre artikler om IATA – se her.
