RateHawk’s partnere – reisebyråer, operatører og andre profesjonelle innen reiselivsbransjen verden over – kan nå bestille togbilletter til ulike destinasjoner i Europa. Plattformen har inngått en avtale med RailEurope, det globale merket for bestilling av europeiske tog. Den nye tjenesten kompletterer de eksisterende reisealternativene som allerede er tilgjengelige på RateHawk, som inkluderer overnatting, flyreiser, leiebiler og transport.
Lanseringen av togtjenesten gjør det mulig for RateHawks partnere å bestille alle reiseelementer i ett og samme system. Togbilletter er tilgjengelige i 13 europeiske land, inkludert Spania, Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Sveits, Italia, Østerrike, Tsjekkia, Polen, Ungarn, Nederland, Belgia og Luxembourg.
Fredrik Bonnalt, avdelingsleder for ikke-boligrelaterte tjenester i Emerging Travel Group, morselskapet til RateHawk, kommenterte: “Togreiser gir store muligheter for våre partneres virksomheter, da det gir dem muligheten til å møte kundebehov og tiltrekke nye klienter. Reisebyråer og profesjonelle kan nå tilby hotellopphold sammen med togbilletter, noe som gir en bærekraftig reiseopplevelse. Dessuten kan selve reisen bli en minneverdig opplevelse, med spennende ruter tilgjengelige på RateHawk, inkludert fantastiske turer med Glacier Express.”
“Lanseringen av vårt togprodukt faller sammen med starten på høstsesongen for forretningsreiser, og vi forventer sterk etterspørsel fra Travel Management Companies (TMCs) som bestiller forretningsreiser for sine kunder. Togtransport er anerkjent som det mest miljøvennlige alternativet, og med mange selskaper som prioriterer reduksjon av karbonavtrykk og inkluderer miljømessige, sosiale og styringsinitiativer (ESG) i sine forretningsreiseprogrammer, kan våre TMC-partnere dra stor nytte av denne nye bestillingstjenesten,” la Fredrik Bonnalt til.
En fordel med den nye lanseringen er det intuitive og brukervennlige grensesnittet, som gjør det mulig for reiseprofesjonelle å sammenligne togbillettalternativer for hele dagen i ett enkelt vindu. Dette gjør prosessen mer effektiv for reisebyråer, da de raskt kan filtrere alternativer basert på kundepreferanser og enkelt velge de beste løsningene for sine kunder.
Reiseprofesjonelle vil ha fleksibiliteten til å bestille reiser ved hjelp av ulike betalingsmetoder, inkludert betaling med kort, bankoverføring, kredittramme eller overbetalinger, samt betaling via link-alternativer. En spesielt viktig funksjon for reiseprofesjonelle er muligheten til å bestille togbilletter ved bruk av deres kredittramme.
RailEuropes produktportefølje inkluderer ledende jernbaneselskaper i Europa, inkludert Trenitalia og Italo i Italia, Renfe og Iryo i Spania, SBB CFF FFS og Rhätische Bahn i Sveits, ÖBB i Østerrike, TGV InOui i Frankrike, Rail Delivery Group i Storbritannia, Eurostar i Frankrike, Storbritannia, Nederland og Belgia, samt RegioJet i Tsjekkia.
“Vi har ambisiøse planer om å utvide togtjenesten og søker samarbeid med togbillettleverandører både i Europa og på andre kontinenter,” la Fredrik Bonnalt til.
Björn Bender, administrerende direktør i Rail Europe, la til: “Vi er glade for muligheten til å samarbeide med RateHawk og gjøre togreiser mer tilgjengelig for reisefagfolk over hele verden. Dette dynamiske partnerskapet gjenspeiler vår felles forpliktelse til å tilby problemfrie reiseløsninger gjennom avansert teknologi. Hos Rail Europe mener vi at togreiser er den beste måten å utforske Europa på – ikke bare på grunn av effektiviteten, men også på grunn av den positive miljøpåvirkningen. Jeg har stor tillit til RateHawks visjon og kapasitet til å fremme jernbanen, og sammen håper vi å endre reisepreferanser mot mer bærekraftige alternativer. Ved å gi reisebyråer det beste verktøyet for å integrere jernbanetjenester, tar vi sikte på å gjøre hver reise til en minneverdig opplevelse for de reisende.”
Phocuswrights data for 2024 viser at brutto bestillinger for tog har økt jevnt år etter år, og nådde 112 millioner dollar i 2022, 147 millioner dollar i 2023 og er forventet å nå 165 millioner dollar i 2024. Det globale forskningsfirmaet fremhever også en økning på 18 prosentpoeng i online togpenetrasjon mellom 2019 og 2023, drevet av nøkkelfaktorer som teknologiske fremskritt og de miljømessige fordelene ved tog, som tilbyr et lavere karbonavtrykk sammenlignet med andre transportmåter.