– Dette er i sum den beste løsningen for både passasjerene og staten, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Jernbanedirektoratet har tidligere gått inn for å splitte togtilbudet på Østlandet i to mellom Vy og Flytoget, men har nå snudd.
– Vys tilbud for hele Østlandet var rundt én milliard kroner lavere enn summen av tilbudene fra Vy og Flytoget for henholdsvis Østlandet 1 og Østlandet 2. Flytoget kom bedre ut på noen parametere, men pris ble utslagsgivende, sier Sletta.
Avtalen gjelder for en periode på ti år.
Flytoget er svært skuffet over avgjørelsen.
– Vi er veldig overrasket og skuffet over dette. Vi mener at både staten og de togreisende nå går glipp av et sårt etterlengtet løft for den norske jernbanen, sier administrerende direktør Nicolai Bryde.
Framtida til det populære selskapet er uviss. Regjeringen har satt i gang en prosess for å vurdere en sammenslåing mellom Vy og Flytoget.
Dagens kontrakt om å kjøre tog til flyplassen på Gardermoen går fram til 2028.
– Nå vil Flytoget studere beslutningen fra direktoratet grundig. Det vi vet, er at dette innebærer at Flytog-tilbudet vil fortsette som i dag de neste fem årene, men det er lagt opp til at tilbudet deretter vil avvikles, opplyser selskapet i en pressemelding.
Avgjørelsen fra direktoratet setter sluttstrek for en bitter strid.
Planene om en oppsplitting av togtilbudet på Østlandet vakte sterke reaksjoner i fagbevegelsen, som mente dette var et brudd på Hurdalsplattformen.
Der heter det nemlig at regjeringen skulle få slutt på både oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen.
– Dette er gode nyheter, som betyr mye for både de ansatte og alle dem som er avhengig av et godt togtilbud hver dag, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
Hun vil berømme de tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund som har jobbet for å få til denne løsningen.
– Dette er en kamp som kan spare fellesskapet for milliarder av kroner. I tillegg blir jernbaneansatte spart for å bli skaltet og valtet med, sier LO-lederen.
Jernbanedirektoratets helomvending kommer etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i januar sendte et brev til direktoratet der han ba dem innhente et tilbud fra Vy om samlet drift av togtrafikken på Østlandet.
Flytoget fikk ikke samme mulighet.
De borgerlige partiene ville egentlig konkurranseutsette togtrafikken på Østlandet. De raser nå over prosessen og avgjørelsen.
– Fra å ha en reell konkurranse om de to trafikkpakkene på Østlandet, gikk man til en prosess med direktetildeling hvor Flytoget skulle ha den ene pakken vest for Oslo og Vy øst og nord for Oslo, til monopol for Vy på hele Østlandet. Høyre beklager dette, sier Høyres samferdselspolitiske talsperson, Trond Helleland.
Han mener retten til å kjøre tog på Østlandet de neste ti årene har blitt en «LO-styrt farse, hvor Jernbanedirektoratet og regjeringen har blitt statister».
Frps jernbanepolitiske talsperson, Morten Stordalen, omtaler saken som en skandale av store dimensjoner.
– Vi trenger flere tilbud, mer konkurranse og mer valgfrihet, men nå går vi trolig tilbake til statlig monopol og enda dårligere jernbanetilbud, sier han.
Samferdselspolitisk talsperson i Venstre, André N. Skjelstad, sier at han følge opp saken i Stortinget.
– Trafikkpakkene for tog på Østlandet burde vært konkurranseutsatt. Det ville gitt et bedre tilbud til de reisende, til en lavere pris for samfunnet. Nå får vi mindre tog for mer penger, sier Skjelstad.
(©NTB)