Flyselskapet registrerte et negativt resultat på 3,57 milliarder dollar i første kvartal. Boeing stanser også produksjonen av sitt 777X jetliner til 2023 og utsetter den første leveransen av det store tomotorsflyet til 2025.
“Vi får alltid dårlige nyheter fra Boeing,” kommenterte en analytiker.
Forsinkelsene til 787 Dreamliner er kombinert med effekten av krigen, pandemien og en tøffere regulatorisk gjennomgang i kjølvannet av to dødelige 737 Max-krasj.
Aksjen falt denne uken med 8,9 prosent, den største nedgangen siden juni 2020.
Det var et “roligere kvartal enn noen av oss ville ha likt,” sa Boeing-sjef Dave Calhoun i et intervju med CNBC.
Boeing har sendt inn en sertifiseringsplan til amerikanske myndigheter for Dreamliner og fullført det nødvendige arbeidet for å utbedre små strukturelle mangler i en første runde av karbonfiberjetplanen.
Boeing står også overfor utfordringer i Russland. De har stoppet import av titan fra et joint venture som ble dannet for flere tiår siden, stoppet ingeniørhjelp ved designsenteret i Moskva og stoppet jetleveranser til flyselskaper underlagt amerikanske sanksjoner som ble pålagt etter at Russland invaderte Ukraina.
Boeing har ikke levert noen 787-er siden juni, da de har jobbet med å rette opp strukturelle mangler og for å sikre med regulatorer og leverandører at hvert fly er bygget etter sine tekniske spesifikasjoner.
Boeing har mer enn 400 ferdigstilte fly på lager, som et resultat av to krasj med 737 Max og tøff gransking av regulatorer.