Reisebransjen er i stadig endring og går mot økt personifisering. Nye salgs- og markedsføringskonsepter fremmer nye inntekter og forretningsmuligheter, samtidig som reisende forventer seg at varemerker «kjenner dem» og tilpasser sine tilbud deretter.
NDC, skapt av IATA, er en XML-basert standard for dataoverføring som gir store muligheter for aktører i bransjen – alt fra flyselskaper til reisebyråer – å utvikle salget og distribusjonen av reiser.
NDC-X-programmet vil samle eksperter fra alle Amadeus’ forretningsområder og vil bruke en «test and learn»-metode fokusert på praktiske bruksområder og reelle behov for de reisende for å kunne skape nye muligheter for bransjen. Amadeus har vært aktivt engasjert i NDC fra starten av, og programmet er en fortsettelse av selskapets tidligere initiativ innenfor digitalisering av bransjen og nye kommersielle muligheter for NDC.
– Vi er nå i en avgjørende fase når det gjelder utviklingen av standarden og bransjens evne til å håndtere den, sier Gianni Pisanello, VP for NDC-X-programmet hos Amadeus.
– For at NDC virkelig skal skyte fart, må vi skape en virkelig standard, ikke bare for selve protokollen, men også for hvordan den skal implementeres. Vi må også påse at den oppfyller reisebyråenes krav, og at den har de riktige forutsetningene for å fremme investeringer. Gjennom NDC-X-programmet vil vi påse at NDC fungerer for alle aktørene i reisebransjen.
– NDC-X er en strategisk prioritering for Amadeus. Vi jobber for å skape bedre reiser for de reisende ved å bruke teknologi på best mulig måte, og dette altomfattende programmet vil levere akkurat det til våre reisebyrå- og flyselskapskunder, sier Jesper Söderström, General Manager i Amadeus Scandinavia.
– Vi allokerer de riktige ressursene og har utpekt en sterk leder med enorm bransjeerfaring for å lede programmet til suksess.