Når selskapet fra mars neste år setter inn en A330, en såkalt widebody-maskin, økes den årlige kapasiteten mellom Oslo og Istanbul med 40 000 seter.
A330 brukes primært på mellomlange og lange distanser og tilbyr ekstra komfort for passasjerene, blant annet med seter som kan omgjøres til flate senger på business class.
– Det er første gang vi kan tilby dette på ruten mellom Oslo og Istanbul, forteller Jasper Spruit, VP Traffic Development hos Avinor.
En større flytype åpner også opp for økt frakt av varer. Etterspørsel etter frakt av norsk sjømat er stor, med en A330-maskin vil Turkish Airlines øke kapasiteten for frakt av sjømat via Istanbul mot markedene i Østen.
Viktig marked
Med ekstra kapasitet i 2018 vil selskapet konsolidere sin posisjon mot sommeren som den 11. største transportøren fra Oslo Lufthavn. På ukentlige basis tilbyr selskapet en setekapasitet på over 3000 på de to daglige avgangene.
– Med vårt widebody-alternativ vil vi følgelig kunne betjene flere passasjerer og tilby andre fasiliteter under flyturen. Vi tilstreber hele tiden å forbedre vårt produkttilbud, både gjennom økt komfort og ikke minst gjennom vårt stadig voksende nettverk som i dag er 120 land og over 300 destinasjoner til fem kontinenter, forteller Sinan Dilek, administrerende direktør for Turkish Airlines i Norge.
Turkish Airlines har i dag base ved Atatürk flyplass. I løpet av 2018 flytter selskapet der den nye flyplassen nå bygges. Dette vil bli verdens største og vil kunne betjene 200 millioner passasjerer årlig.