– Sommeren er en viktig årstid for mange butikker rundt om i Norge, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Av de 105 milliardene, vil butikker, kiosker og bensinstasjoner i Norge stå for 95 milliarder. I tillegg anslås det at nordmenn vil kjøpe varer fra norske og utenlandske nettbutikker for 5 milliarder, bruke 2 milliarder på dagsturer til utlandet og ca 250 millioner på annen handel som foregår utenom utsalgssted.
Været en viktig faktor
Været har stor betydning for hvor mye vi handler for om sommeren. Tradisjonelt ser vi at kalde og regnfulle dager gjør at flere finner veien inn i kjøpesentrene. Sol og varme gjør at vi bruker kortere tid i butikken, men unner oss litt ekstra god mat og drikke.
– Fjorårets sommer var våt mange steder, og handelen økte 2,1 prosent fra året før. Størst økning hadde butikkene Nord-Norge, med 3,4 prosent oppgang fra sommeren 2015.
Størst betydning på feriesteder
Nasjonalt betyr sommeren mye for varehandelen. 17,2 prosent av den samlede årsomsetningen kom i juli og august i fjor.
– Hyttefolk og turister gjør at noen kommuner får et handelshopp i juli og august, særlig i typiske feriesteder. I Moskenes i Nordland, Aurland i Sogn og Fjordane og Hvaler i Østfold kom mer enn 30 prosent av omsetningen i fjor i sommermånedene, sier Stende.
– Tilstrømming av hyttefolk i juli og august bidrar til økt omsetning av blant annet mat og drikke, drivstoff og byggevarer, forteller han.
Tallene er utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
Sommerhandelen 2016
Landsdel | Millioner kroner ekskl. mva. | Andel av årsomsetning |
NORGE | 78 468 | 17,2 |
Østlandet | 38 471 | 17,0 |
Sørlandet | 5 049 | 19,3 |
Vestlandet | 19 708 | 16,9 |
Trøndelag | 7 162 | 17,5 |
Nord-Norge | 8 078 | 18,0 |