– Avinors samfunnsoppdrag er å koble mennesker til muligheter. Våre flyplasser binder Norge sammen, og Norge sammen med verden. Vi tilrettelegger for lokal og nasjonal verdiskaping. Nå inviterer vi norske virksomheter til å få økt oppmerksomhet på våre lufthavner og i andre sammenhenger, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen i en pressemelding.
Så langt er har over 500 bedrifter registrert seg på madeinnorway.avinor.no. Alle som registrerer seg innen 28. februar, vil bli løftet fram på sin lokale flyplass, og kanskje også på hele Norges flyplass – Oslo lufthavn.
Samarbeider om å kåre vinner
I forbindelse med Made in Norway etableres det en fagjury, ledet av samarbeidspartner Innovasjon Norge, som kårer regionale vinnere blant mange gode kandidater. Juryen vil også bestå av representanter fra prosjektets øvrige samarbeidspartnere Norges forskningsråd, Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), Ferd, Abelia og Hovedorganisasjonen Virke.
– Vi må synliggjøre de gode historiene, for det gjøres utrolig mye bra i Norge. Made in Norway gir plass til gode ideer og selskaper, og er en viktig del av merkevarebyggingen av Norge, sier Cathrine Pia Lund, direktør Merkevaren Norge.
– Ved å løfte fram verdiskaperne i hele Norge på tvers av industrier, håper vi det kan inspirere flere til å satse i tillegg til å anerkjenne det gode som er gjort, sier Pål Næss – direktør for gründere og oppstartsbedrifter, Innovasjon Norge.
– Forskningsrådet skal bidra til et innovativt og bærekraftig næringsliv i Norge, blant annet gjennom finansiering og mobilisering av bedrifter til forskning og innovasjon. Vi er med på Made in Norway fordi vi er stolte av de mange innovative bedriftene og dyktige forskerne vi treffer over hele landet, og synes det er flott å kunne bidra til at disse får vise seg fram gjennom portalen og på flyplassene, sier Anne Kjersti Fahlvik, divisjonsdirektør for innovasjon, Norges forskningsråd.
– Design og arkitektur skaper produkter og tjenester hvor menneskers behov er i sentrum. Løsningene bidrar til verdiskaping, bærekraft og bedre brukeropplevelser i vår hverdag. Made in Norway-portalen kan spre disse gode eksemplene til hele verden, sier Trude Gomnæs Ugelstad – administrerende direktør, DOGA.
Harald Andersen – Politisk direktør, Hovedorganisasjonen Virke slår fast:
– Made in Norway dreier seg om å løfte verdiskaperne i hele landet, og det er kjernevirksomheten til Hovedorganisasjonen Virke.
Espen Daae – Forretningsutvikler, Ferd Sosiale Entreprenører:
– Vi engasjerer oss i Made in Norway fordi vi mener det er viktig å synliggjøre de store verdiene oppstartselskaper rundt i Norge skaper. Sosiale entreprenører bidrar med nyskapende sosiale løsninger inn i dette mangfoldet av verdiskaping.
Gisle Mariani Mardal, leder design og merkevare i Abelia:
– Norge har et unikt utgangspunkt for å skape produkter og tjenester. Vår samfunnsmodell og posisjon gjør “Made in Norway” til et kvalitetsstempel for norske bedrifter i globale markeder.
Gjennomfører store prosjekter
Norsk luftfart går spennende tider i møte. I 2017 åpner nye Oslo lufthavn og nye Bergen lufthavn Flesland. Avinor etablerer også et nytt tårnsenter basert på spennende, ny teknologi i Bodø. Både i Tromsø og Stavanger utvider vi og bygger nytt. Dette gir oss en perfekt anledning til å vise fram og heie på dem vi er til for – nemlig alle personer og bedrifter som gjør en utrettelig innsats for norsk verdiskaping. De skaper ideer, de skaper produkter, de skaper arbeidsplasser. De bygger landet, de bygger framtiden.
Made in Norway-portalen er åpen for alle, det er fritt fram å registrere sin bedrift – enten den er på idéstadiet, oppstartsfasen eller allerede godt etablert. Alle som registrerer seg innen 28. februar vil bli løftet fram på sin lokale flyplass. Håpet er å bidra til stolthet og framtidstro gjennom å gi lokal skaperkraft den oppmerksomheten den fortjener.