«Om vi møter fremtiden med ryggen først og forutinntatte holdninger, vil vi kunne gå glipp av mulighetene til å skape nye arbeidsplasser», skrev Espen Høiby nylig i et debattinnlegg i Dagbladet.
Han skriver videre: «Det er ikke grunnlag for å hevde at luftfartsindustrien glemmer sitt samfunnsansvar som følge av økt globalisering og konkurranse. Det er heller ikke slik at nye arbeidsgivermodeller vil gå på bekostning av flyselskapenes sikkerhet og service.»
På denne måten imøtegår Espen Høiby flere nordiske parlamentarikere og fagforeningsledere som sto bak et debattinnlegg der de hevdet at utviklingen i internasjonal luftfart er preget av manglende samfunnsansvar og mangel på respekt for arbeidstagernes rettigheter.
OSM Aviation er en nykommer i internasjonal luftfart med hovedsete i Norge, og er spesialister på ansettelse, trening og administrasjon av kabinpersonell og piloter. Tre år etter at selskapet startet sin virksomhet har det 2 700 fast ansatte i 14 land. Om ett år vil antall medarbeidere være doblet. OSM Aviation har foreløpig ni internasjonale flyselskaper som kunder, hvorav Norwegian er den største.
«Kravene til sertifikater, utdannelse og kompetanse er de samme som når flypersonellet er ansatt direkte i flyselskapene. Vi opererer innenfor internasjonale og nasjonale regler, også når det gjelder sikkerhet», skriver Espen Høiby, og legger til: «Jeg er enig med parlamentarikerne og fagforeningslederne som advarer mot useriøse aktører som utfordrer grunnleggende regler i arbeidslivet. Men deres motstand mot endring og innovasjon, drevet frem av seriøse selskaper, er vanskelig å forstå.»
OSM Aviation har tariffavtaler med fagforeningene i flere av de landende der selskapet er representert, og forhandler om flere slike avtaler. Nylig inngikk selskapet en samarbeidsavtale med den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF). Den anerkjenner de ansattes rett til å organisere seg og legger til rette for representasjon og kollektiv forhandlingsrett. Dette sikrer profesjonelle og ryddige arbeidsforhold i internasjonal luftfart. Da avtalen ble offentliggjort uttalte ITFs generalsekretær Stephen Cotton blant annet: «OSM Aviation har en forretningsmodell som er seriøs og ansvarlig, og som bygger på faste ansettelser og ordnede lønns- og arbeidsvilkår».
Luftfartsindustrien er i sin natur en internasjonal næring, konkurransen er tøff, men bransjen er konservativ og behovet for nytenkning er stort. Det trengs både vilje og evne til endring, og da er et godt samarbeid mellom myndigheter, fagforeninger og næringen avgjørende for å lykkes.