Fra midten av mars vil nemlig alle som kjøper billett til flytoget via smarttelefon tjene bonuspoeng hos SAS.
– Dette blir et av mange tiltak for å øke vår konkurransekraft, og bidra til å ta tilbake passasjerer vi har mistet til NSB, sier direktør Linda Silseth i Flytoget til Aftenposten.
Samtidig understreker Silseth at hun ønsker å sørge for en høyere kollektivandel mellom Oslo sentrum og Gardermoen, og slik være et mer miljøvennlig alternativ enn bil og buss.
Det har vært flere potensielle bonuspartnere med i bildet, også Norwegian, inntil valget falt på SAS, fordi sistnevnte ifølge Silseth hadde et tilbud som dekket flytogets behov best.
– Vi ser at syv av ti av flytogets kunder også er medlem av SAS Euro Bonus, forklarer Silseth.
Alle som bruker Flytoget vil kunne opparbeide bonuspoeng hos SAS, som man siden kan ta ut i form av flyreiser, hotellopphold eller leiebil. I første omgang er det kun dem som kjøper billett gjennom Flytogets nye app som får bonus.
Etter hvert vil også dem som reiser billettløst få denne fordelen.
– Vi håper å få dette på plass i løpet av året, sier Flytogets kommersielle direktør Emil Elke.
NSB kommenterer at de ikke har som mål å direkte konkurrere med Flytoget, men overfor Aftenposten sier konserndirektøren for NSB Persontog Tom Ingulstad at veksten i antallet reisende til Gardermoen viser et behov for flere avganger til og fra Oslo.
Euro Bonus-medlemmene vil tjene opp mot 100 ekstrapoeng per enkeltreise til normalpris. Inntil videre må man i dag bruke Flytogets smarttelefon-app for å automatisk få poeng.