I gjennomsnitt gikk 94,39 prosent av alle airBaltics rutefly som planlagt – det vil si innenfor en tidsramme på 15 minutter pluss eller minus i forhold til tidtabell.
Av verdens mellomstore flyplasser går 89,52 prosent av flyene på Kastrup i forhold til ruteplanen, med Helsinki på tredjeplass (88,43 prosent) – alt ifølge det britiske analyseselskapet OAG, som overvåker internasjonal luftfart.
Av verdens flyplasser som går under kategorien ”små” ligger to norske byer inne blant de fem beste. Stavanger på tredjeplass har et snitt på 91,14 prosent, tett fulgt av Bergen (90,91 prosent). Best er Osaka i Japan (93,85 %).
Ifølge OAG blir verdens flyplasser stadig mer punktlige. Det skyldes både at flyselskapene hele tiden jobber med å kutte kostnader, og at konkurransen selskapene imellom virker skjerpende på punktligheten.
Foruten de nevnte byene sliter de øvrige europeiske flyselskapene med å nå opp på listen. Etter airBaltic følger nemlig Panamas Copa Airlines (91,69 %), Brasils Azul (91,03 %) og Japan Airlines (90,44 %).
Finnair ligger for øvrig på en hederlig sjetteplass, deretter brasilianske TAM og østerrikske Austrian Airlines.
– Flyplasser og flyselskaper er dyre i drift, som gjør at eierne ønsker å utnytte dem maksimalt, sier senioranalytiker i OAG John Grant i en kommentar til CNN.
– En liten økning i punktligheten er derfor viktig.
Han understreker samtidig at vår tids transparente verden, der misfornøyde flykunder raskt kan uttrykke sin misnøye via sosiale medier, også driver i utviklingen mot større punktlighet.
Av de mest punktlige store flyplassene i verden ligger Haneda i Tokyo på topp (91,25 %), etterfulgt av München og Sao Paolo i Brasil.
Etter København følger Moskvas Sheremetyevo (88,48 %).