Den spesialbygde modellen gir selskapet mulighet til å gjenoppta flyvningene mellom Singapore og USA. Langruter selskapet hadde fram til 2013.
Singapore Airlines har totalt bestilt 67 nye fly av typen A350-900, og syv av disse oppgraderes nå til A350-900ULR. De nye flyene får en rekkevidde på mer enn 16 000 kilometer. I tillegg kommer en opsjon på ytterligere 16 fly.
De nye ultra-lang-variantene (ULR) av flytypen A350 blir leveringsklare fra 2018, og settes da i trafikk mellom Singapore og New York og Singapore og Los Angeles. Singapore Airlines utelukker ikke at det blir flere destinasjoner i USA.
– Kundene har lenge ønsket seg en gjenåpning av direkterutene mellom Singapore og USA, og med de nye flyene blir det nå mulig. De nye rutene vil være på plass fra 2018, sier CEO Goh Choon Phong i Singapore Airlines.
– Oppstarten av langrutene er nok et eksempel på hvordan Singapore Airlines hele tiden jobber med å ligge i forkant i luftfartsindustrien. Rutene blir de raskeste mellom Nord-Amerika og Sørøst-Asia, og vil føre til at Singapore som knutepunkt styrkes ytterligere.
Airbus’ President og CEO Fabrice Brégier mener at den nye A350-900 ULR er perfekt som flytype til denne type ruter.
– De nye flyene er bredere, har stillere kabin og er perfekte som utgangspunkt for å oppleve Singapore Airlines verdenskjente service.
Avtalen om å lansere nye A350-900ULR kommer i forkant av at Singapore Airlines mottar sin første A350-900 i starten av 2016, og følger selskapets langsiktige strategi om å ha en ung og moderne flyflåte.