Det er MS Midnatsol, bygget i 2003, som skal erstattes.
– Dette markerer et trendskifte, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam til NRK.
Det nye skipet av MS Norway Explorer ble bygget i Portugal i 2009. Kapasiteten er på 320 gjester og 180 køyeplasser. Før det settes i drift skal det bygges om.
– Midnatsol skal i cruisevirksomhet til Antarktis fra vinteren 2016. Da vil det nye skipet komme inn og erstatte det, sier Skjeldam.
Året etter kommer Midnatsol tilbake for å gå inn i normal hurtigrutefart igjen.
For inntil et par år siden gikk Hurtigruten med store underskudd. Nå er fokuset på å bygge opp kapasiteten. I desember i fjor ble det tradisjonsrike selskapet solgt til Silk Bidco AS, som har Trygve Hegnar som styreleder, og britiske TDR Caiptal LLP som største eiere.
Det ligger an til en betydelig oppgang for årets sommertrafikk, ikke minst takket være svak krone og ditto sterk dollar.
– Vi har god oppgang i sommer, som nok skyldes den svake krona, som gjør det billigere å reise i Norge, sier Skjeldam
MS Norway Explorer skal etter planen brukes til cruise i Arktis fra sommeren 2017.