Hurtigruten ønsker nemlig å fortsatt bruke veteranen fra 1964 i regulær trafikk langs norskekysten, men i sin opprinnelige prakt.
Tro mot originalen
– MS Lofoten representerer en forbindelse til fortiden, og er et produkt mange faktisk etterspør, sier kommersiell direktør Magnus Wrahme i Hurtigruten.
Han er glad for å kunne rendyrke det tilårskomne skipet i et såkalt Classic Ship-produkt, som i stor grad appellerer til en litt annen gruppe kunder enn dem som tradisjonelt søker til Riksvei 1.
– Kundene her er mennesker som setter pris nettopp på denne båten, og det den har av kvaliteter du ikke finner på de mer moderne fartøyene.
I løpet av vinteren har MS Lofoten vært igjennom et omfattende hamskifte, og fremstår i dag omtrent som det gjorde i 1964, da den la ut på jomfruturen.
Alle lugarene og salongene samt spisesalen er pusset opp. I tillegg er kafeen bygd opp helt fra grunnen av, tro mot slik den så ut for mer enn 50 år siden.
I tillegg skal servitørene i restauranten bære hvite uniformer slik de gjorde den gang. De 50 år gamle menyene er også hentet frem. Det meste er med andre ord tro mot det originale, kanskje bortsett fra en ting: prisene.
– Det er nok dessverre ikke mulig å skru tiden prismessig tilbake til den tiden, forklarer hotellsjefen om bord, Tor-Erling Gärtner, til Avisa Nordland.
På fisketur
– I løpet av vinteren har vi jobbet frem et ombord-konsept på basis av hvordan det var å reise med Lofoten i gamle dager, ikke minst for å tiltrekke de mange skipsentusiastene der ute, fortsetter Wrahme.
Hurtigruten er i dag beskyttet av riksantikvaren, noe som selvsagt har vært førende i forbindelse med oppussingen, som har kostet millioner.
Denne uken la MS Lofoten ut på premiereturen for det nye konseptet, som ifølge Wrahme er blitt utrolig godt mottatt. Bestillingene har fosset inn. Skipet er mer eller mindre fullbooket frem til oktober.
– Folk blir helt frelste når de kommer om bord. Vi kan selvsagt ikke måle oss mot de andre hurtigrutebåtene når det gjelder komfort og andre fasiliteter, men her finner du Hurtigrutens sjel, sier Gärtner.
MS Lofoten kan også gjøre avstikkere som ikke de store båtene kan, som for eksempel å dra på fisketur.
– Det vakte et visst oppstyr da kapteinen besluttet å stoppe opp og la passasjerene friste fiskelykken underveis. Folk på land trodde båten hadde problemer, sier Wrahme, som ikke er så rent lite stolt over at MS Lofotens nye vår.
– Jeg tror det blir en slager, sier han, som ser frem til å spisse markedsføringen av Classic Ship-konseptet ytterligere.
Salgstallene så langt kan tyde på at det slett ikke er så dumt.