Konsernets kunder og deres muligheter for effektivt å motta relevante tjenester er avgjørende for en fortsatt suksess i utviklingen. Selskapet tilbyr ulike handlemuligheter og det er klart at det er en bevegelse i retning av kombinerte- eller helt selvbetjente løsninger. Ikke desto mindre etablerer konsernet fortsatt fysiske butikker for å møte kundene og deres behov; KILROY åpnet butikk i Århus (Danmark) i 2014, i Haag (Nederland) i 2015 og i Gent (Belgia) er en ny butikk på vei. Samtidig med butikken i Gent etableres selskabet KILROY Belgium. Også Jysk Rejsebureau har åpnet en ny butikk i starten av 2015 – denne gang i København.
I løpet av 2014 og starten av 2015 har konsernet videre økt sin eierandel i finske Frank til 49%. Frank er etableret av de finske studenterforeninger med mål om å sikre fordeler for finske studenter. Investeringen i Frank skal ses som et ledd i KILROYs overordnede interesse i utviklingen av fordelsprogram for studenter i hele norden.
KILROY forventer, at 2015 blir et utfordrende år, men at det fortsatt er rom for positiv utvikling. Fremover vil det således fortsatt være fokus på spesialkompetanse innenfor nisjeområder samtidig som konsernet sikrer stordriftsfordeler på områder som innkjøp, økonomi og teknologi.
Nøkkeltall
KILROY-konsernet |
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
DKK mio. | DKK mio. | DKK mio. | DKK mio. | DKK mio. | |
Nettoomsætning | 1.510 | 1.587 | 1.491 | 1.437 | 1.492 |
Driftsresultat (EBITDA) | 49 | 55 | 44 | 42 | 35 |
Resultat før skatt (EBT) | 48 | 53 | 42 | 40 | 30 |
Medarbeidere (FTE) | 336 | 337 | 329 | 311 | 324 |
KILROY-konsernet driver virksomhet i Belgia, Danmark, Finland, Nederland, Island, Norge og Sverige.
KILROY i Norge har i 2014 en totale driftsinntekter på 314 millioner norske kroner som er et fall fra 2013, men de opprettholder likevel resultatene fra året før med 13 millioner i driftsresultat. Selskapet leverer 13,4 millioner før skatt.
– I Norge vokser vi fortsatt på vårt primære forretningsområde; nemlig individuelle skreddersydde reiser for studenter’ sier Flavia Forster, daglig leder.
Videre er det en forsiktig aktivitetsvekst i studieveiledning. Nedgangen i omsetningen skyldes først og fremst skarp konkurranse på nettet og en utfordrende vår.
– Det er klart at vi jobber for å snu utviklingen i volum, men totalt sett er vi likevel godt fornøyde med hvor 2014 landet, avslutter Forster.
NØKKELTALL
KILROY Norway AS |
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
NOK mio. | NOK mio. | NOK mio. | NOK mio. | NOK mio. | |
Nettoomsetning | 314 | 343 | 352 | 353 | 320 |
Driftsresultat (EBITDA) | 13 | 13 | 13 | 16 | 12 |
Resultat før skatt (EBT) | 13 | 14 | 14 | 17 | 12 |
Medarbeidere (FTE) | 50 | 53 | 48 | 43 | 39 |