Sosiale medier og ulike reiseressurser på internett som TripAdvisor og Yelp påvirker i stadig større grad hvor folk reiser. Per i dag hele 37 prosent, faktisk, hvis man skal stole på tallene fra Novus.
Folk flest er imidlertid ikke like ivrige til å fortelle om sine egne erfaringer. Ifølge undersøkelsen foretatt i Sverige er det bare rundt ni prosent av oss som legger ut sine kommentarer på nettet.
Erfaringsvis er de svenske tallene ganske overførbare til norske forhold.
Kommunikasjons-ansvarlig i Ticket Sverige, Karin Starkman Ahlstedt, understreker imidlertid er man bør tenke seg om før man tar kommentarene for god fisk.
– Det er alltid lurt å vurdere troverdigheten i det som skrives på nettet. Blant annet bør man se på antallet kommentarer, hvem som står bak, og ikke minst innholdet i vurderingene, sier hun.
Det er etter hvert blitt en kjent sak at nettsteder som TripAdvisor blir manipulert. At mange av kommentarene kommer fra personer som har en i overkant nær tilknytning til hotellene eller restaurantene som blir omtalt.