Det er Amadeus’ Light Ticketing-teknologi som nå gjør at Ryanair kan tilby et bredt utvalg billetter og hele utvalget av tilleggstjenester via Amadeus.
Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen verden over, der SAS i sin tid var en av grunnleggerne.
Avtalen med Amadeus innebærer også at Ryanairs nye tjeneste Business Plus blir tilgjengelig for Amadeus-abonnenter. Tjenesten gjør det mulig å tilby forretningsreisende skreddersydde pakker som omfatter fleksibel ombooking av billetter, 20 kg bagasje, ”fast track” på flyplassen, prioritert ombordstigning og ”premium seating”.
Ifølge vilkårene i avtalen trenger ikke Amadeus-brukerne å betale noen tilleggskostnader når de bestiller reiser med Ryanair, og prisene som vises via Amadeus vil være de samme som i de øvrige distribusjonskanalene, inkludert flyselskapets webside.
Avtalen markerer en viktig milepæl for Ryanairs ambisjoner om å nå ut til en bredere målgruppe.
– Vi er tilfreds med samarbeidet med Amadeus, som har en teknologi som gir oss en betydelig mulighet til å nå flere forretningsreisende, sier Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary.
Ifølge O’Leary er nå 27 prosent av Ryanairs kunder nå bedriftskunder.
– Vi er svært glade for at et av verdens mest fremgangsrike lavpris flyselskaper har sett verdien av et samarbeid med oss, sier Holger Taubmann, visepresident i Amadeus.
Amadeus Light Ticketing-teknologi er utformet spesielt for lavprisselskapene. Gjennom et helt billettløst konsept tilbys det dynamiske billettpriser og tilleggstjeneste via XML-kobling til Amadeus.
For brukerne av systemet vil booking-prosessen for fly og tilleggstjenester være nøyaktig dem samme. Dette er mulig gjennom en fullstendig integrering av prosessene for tradisjonell shopping, booking og back office, kombinert dynamiske billettpriser og tjenester i sanntid.
I dag bruker over 70 lavpris flyselskaper Amadeus som distribusjonspartner, og antallet bookinger av lavprisbilletter gjennom Amadeus-systemet økte med 21 prosent i 2013. Light Ticketing-løsningen – som ble tatt i bruk i fjor – innebærer blant annet at reisebyråene på en enklere måte kan booke flyselskapets utvalg av billetter og tilleggstjenester – akkurat som når de booker tradisjonelle flyselskaper.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket
