Totalregningen inkluderte en enkeltrett med kongekrabber til mer enn 4 000 kroner, og etter at STBs regionaldirektør på Filippinene Adrian Kong fikk nyss om det inntrufne tok han sporenstreks affære.
Han ringte familien Caaway og beklaget hendelsen. Ifølge familien kostet restaurantmåltidet dem mer enn alle de fire billettene frem og tilbake til Filippinene.
Det astronomiske beløpet kom frem da universitetslektor Santiago Caaway (54) sto frem i avisen The New Paper og fortalte om restaurantbesøket, som var 16. april i år. Her kom det frem at kelnerne hadde store problemer med å forstå engelsk, at alt de skjønte var ”stor og liten”, noe som refererte til størrelsen på krabbene. Gjestene fikk heller ikke forklart hvilke ulike krabber det var snakk om.
STB bekrefter historien, og har rådet Caaway i forhold til klagemulighetene. Forum Seafood Village Restaurant bekrefter på sin side at de er villige til å forhandle om en mulig kompensasjon.
– Ønsker de deler av regningen refundert er vi villige til å inngå et kompromiss, sier en representant for restauranten, Thomas Tham, i en kommentar til avisen The Straits Times, som plukket opp avisartikkelen på Filippinene.
Restauranten har også tidligere vært i søkelyset for overprising.
Tham understreker samtidig at det på menyen påpekes at Alaska-kongekrabben det her er snakk om faktisk koster 1200 kroner kiloen. Han innrømmer samtidig at kelneren ikke informerte gjestene om sluttsummen før bestillingen var endelig, noe de skal.
For alle som har vært i lignende situasjoner er det med andre ord viktig å sjekke totalen FØR du bestiller. Etterpå er det som regel for sent.