Tallene kom frem under en konferanse i WTM-regi nylig. Sesjonen tok for seg digitale trender og de utfordringene ny reiseteknologi representerer for reisebransjen.
Det er tre sentrale beslutningsfaktorer de reisende i undersøkelsen trekker frem. Den viktigste er som sagt prisen (78 %), mens reisemålet du velger faktisk bare er nest viktigst (68 %).
På tredjeplass (44 %) kommer sosiale medier og online-tips. Ifølge kommersiell direktør i TripAdvisor, Doros Theodorou, som presenterte funnene i undersøkelsen, blir TripAdvisor en stadig viktigere faktor i hele beslutningsprosessen.
– De reisende følger våre råd og henvisninger, fra drømmen til planleggingen og bookingen, samt hva som skjer på destinasjonen og når de reisende er vel hjemme igjen, forklarte Theodorou.
Ifølge TripAdvisor-direktøren bør hotelleiere og andre aktører oppmuntre til at de reisende anmelder stedene og tjenestene, ikke minst fordi dette er billig og ikke minst troverdig markedsføring. I det hele tatt blir det stadig viktigere å vedlikeholde tilbakemeldingene på nettet, og slik bygge opp virksomheten. De reisende blir rett og slett de viktigste markedsførerne.