Det var i et intervju med den respekterte avisen The Guardian at de skjebnesvangre ordene skal ha falt og han blir her blant annet sammenlignet med flybransjens “bad guy”, Ryanair-sjefen Ryan O’Leary. Travel News tok noen forbehold da vi i går omtalte saken og har ingen problemer med å tro på forklaringen til Bjørn Kjos.
– Jeg pleier å si at hvis passasjerene vil til Sydpolen, så flyr vi til Sydpolen. Sitatet i The Guardian kom da jeg snakket om at Norwegian faktisk må fly der passasjerene er. De fleste som kommer til Europa fra USA og Asia vil til de mest interessante byene. De vil til London, Barcelona og Paris, enten vi liker det eller ikke, sier han til VG.
Kjos har ved en rekke anledninger uttalt liknende ting og har sjeldent, om aldri, fremstått som en arrogant gründer som ikke bryr seg om egne passasjerer. I følge avisen skal Kjos ha uttalt følgende:
“We don’t give a shit about that. We go where the passengers go. Norway is just too small to survive. (…) In Europe, we’ve exported all our industry to the far east. At least we have a very good museum to show them, they will have to come spend money in our museum.”
Men de skandinaviske avisene som siterer Kjos på at han “skiter i nordmennene” kan ha tolket artikkelen hans feil. Artikkelforfatteren i The Guardian, Gwyn Topham, sier han står for innholdet i det han har skrevet selv om “setningene kommer kanskje i en annen rekkefølge enn de ble sagt”.
– Jeg har aldri skrevet at Kjus skiter i nordmennene, påpeker han til VG.
Det å sammenligne Europa med et museum, kommer imidlertid fra Bjøn Kjos’ munn. Om enn i en litt annen sammenheng.
Norwegian-sjefen forklarer det slik:
– Jeg mener at Europa har eksportert mange industriarbeidsplasser til Asia. Det har gjort Europa til et tilnærmet museum. Da må poenget være å få flest mulig passasjerer til å besøke dette museet og legge igjen penger her. Det er det som skaper arbeidsplasser. Hadde jeg vært politiker ville jeg ikke brydd meg om hvem som fløy passasjerene inn. Jeg ville bare brydd meg om å få flest mulig betalende tilskuere hit, sier Bjørn Kjos.