Cruiseskip til besvær

Med mer cruisetrafikk øker samtidig miljøproblemene. I Bergen debatteres det nå heftig hva som skal gjøres med de store mengdene avgasser som forurenser byen i sommerhalvåret.

0

Ifølge beregninger forurenser ett cruiseskip like mye som 13 000 dieselbiler. I døgnet. I løpet av 2017 vil rundt 300 cruisebåter anløpe Bergen. De store skipene er som små landsbyer på kjøl, og holdes i gang med strøm og varme fra dieselmaskineriet.

– Ved kai forbruker ett cruiseskip rundt 7 000 tonn drivstoff, skriver blant annet Bergens Tidende (BT) i en artikkel om utfordringene, der også forskeren Tobias Wolf-Grosse har uttalt seg.

– På fine sommerdager er det stor risiko for at avgassene fra disse skipene ender opp på land.

Syv prosent av sjøfartens klimafarlige utslipp skjer ved kai, og én mulighet for å unngå dette er å koble skipene opp mot strømnettet. Dette blir for de fleste for dyrt.

– Strøm fra land krever store investeringer, fordi disse fartøyene har et enormt kraftbehov, sier Nils Kristian Nakstad i miljøstiftelsen Enova til BT.

Det ser de færreste seg råd til, også fordi den totale brukstiden gjennom året er såpass liten.

For å bøte på problemet ser partene på andre løsninger, som flytende naturgass og katalysatorer.

Men inntil videre vil de enorme skipene fortsette å forurense norske fjorder, og debatten fortsette.

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder