Ifølge pressemelding om utsettelsen skyldes avgjørelsen at EFTAS overvåkingsorgan ESA har lovet en hurtig behandling av saken.
– Slik unngår vi risiko for at eventuell støtte må tilbakebetales, men 1. juni blir den innført slik Stortinget har bestemt, sier finansminister Siv Jensen.
Hun fastholder at flypassasjer-avgiften og fritaket for transfer ikke utgjør statsstøtte, slik noen har hevdet, men velger altså å få det sjekket.
I forbindelse med høringen av flypassasjer-avgiften ble det hevdet at avgiften er i strid med EØS-avtalens statsstøtteregelverk.
Handels- og servicenærings-organisasjonen Virke har vært negativ til innføring av flyseteavgiften, fordi den kan ha svært negative konsekvenser for distriktene, at den som miljøavgift er lite effektiv, og at det påvirker konkurranseforhold.
– Dette viser at det er en dårlig ide å innføre fiskalavgifter for å få statsbudsjettet til å gå opp, sier samfunns-politisk direktør Harald J. Andersen i Virke i en pressemelding.
Også andre størrelser i reiselivet, som Norwegian-sjef Bjørn Kjos, har vært svært negativ til avgiften, og omtaler den som galskap.