Virkes bransjeundersøkelse for 2015 viser er solid omsetningsvekst, der markedet for ferie og fritid har de mest positive utsiktene.
– Dette er lovende for norsk turistnæring, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for for norsk og innkommende reiseliv i bransjeorganisasjonen Virke.
Den gode booking-stiuasjonen hos turoperatørene er spesielt gledelig fordi disse ifølge Solheim har fingeren på pulsen i de oversjøiske markedene, hvor reisene selges tidligere enn i de europeiske nærmarkedene.
– Det er i disse markedene vi ser den største turistveksten, og dette er turister som ønsker å se hele Norge. De er også svært opptatt av lokal kultur, historie og lokalmat, sier Solheim.
I Virkes befolkningsundersøkelse om ferieplaner oppgir man å ville være litt mer forsiktige med bruk av penger på årets ferie sammenlignet med i fjor. Over 70 prosent planlegger imidlertid sommerferie i 2015, og 58 prosent oppgir at deler av denne legges til utlandet. Dette er hovedferien for mange, og tallene viser at hovedferien prioriteres høyt selv i noe usikre tider.
– Nordmenn strammer noe inn noe på feriebudsjettet når de planlegger i usikre tider, men de fleste skjermer sommerens utenlandstur, som for mange er hovedferien. Weekendturer og andre utenlandsreiser kan man legge til mer på impuls, når man har oversikt over økonomien, sier direktør for Virke Reise Utland, Sverre McSeveny-Åril.
2014 ble et godt år for norsk reiseliv. Hilde Charlotte Solheim mener dyr krone og det høye norske prisnivået er hovedårsaker til at det tok lengre tid for norsk reiseliv før turistveksten kom etter flere år med økonomisk krise i utenlandske markeder. Hun gleder seg over vinterens gunstige kronekurs.
– I fjor fikk vi endelig veksten vi har sett i konkurrentlandene våre et par år. Vi vokste både blant utlendinger og nordmenn. 2015 ser ut til å bli enda bedre, men det er viktig å ikke ta gunstig kronekurs for gitt. Dette er noe som kan endre seg raskt, sier Solheim.
Hun mener det er spesielt gledelig at flere nordmenn velger Norge som ferieland.
– Norske turister har god råd og reiser verden rundt. Det er hyggelig at norsk reiseliv får bedre grep om egne turister. Her har nok framveksten av bedre aktivitetstilbud, lokalmat, festivaler og arrangementer stor betydning, avslutter Solheim.