SV krever at regjeringen gjør mer for å få på plass nattog fra Oslo til København, noe danskene allerede har sagt ja til.
I forslaget bes regjeringen om å «arbeide for etablering av et nattogtilbud mellom Oslo og København, med det dette innebærer av materialanskaffelser og annet».
Tidligere har regjeringen sagt at det er vanskelig å få til den nye nattogstrekningen fordi det mangler nye sovevogner.
– Det finnes likevel tilbydere som bygger om eldre togvogner til sovevogner, påpeker SV.
Partiet ber også regjeringen om å sikre at togtilbudet Oslo-Göteborg og Göteborg – København korresponderer på alle avganger, sånn at reisetiden til Køben blir kortest mulig.
– I dag korresponderer ikke togene, og passasjerene må vente i Göteborg i én time. Det er heller ikke et nattogtilbud mellom Oslo og København, skriver SV-representantene Mona Fagerås, Grete Wold og Kari Elisabeth Kaski i forslaget.
Danmark har allerede satt av penger i statsbudsjettet i 2023 og 2024 til nattog til Oslo.
– Jeg er positiv til å støtte etableringen av en nattogrute mellom København og Oslo. Derfor legges det også med finansregningen for 2024 opp til å videreføre midlene til å fremme kjøp av nattogtrafikk, har den danske transportministeren sagt på spørsmål fra danske Sosialistisk Folkeparti.
– Norske myndigheter har imidlertid foreløpig ikke antydet om de konkret vil arbeide for etablering av en nattogrute mellom København og Oslo, svarte han.
I Stortings-forslaget påpeker de tre SV-politikerne at «man fram til år 2000 kunne sovne i Oslo og våkne opp i København».
Det er riktignok fortsatt mulig hvis man tar danskebåten, men nå vil SV ha tilbake togtilbudet.
– I 1990 gikk det direktetog fra Oslo til Malmö, København, Hamburg, Göteborg og Stockholm. Det gikk to dagtog og ett nattog direkte Oslo–København. Siden 2005 har det kun gått tog Oslo–Göteborg. Der må man bytte til svenske tog mot København, skriver SV-representantene.
Saken ble fremmet for Stortinget tirsdag, noe som gjør at den vil kunne bli behandlet før sommeren.
(©NTB)