Restaurantkjeden FridayÂs redesignet sitt flaggskip i Oslo og økte omsetningen med 20 millioner kroner. Norsk Caravan Club endret sin 50 år gamle design og fikk 2400 nye medlemmer, mens Thon Hotels moderniserte sin nettløsning og økte omsetningen med over 50 prosent.
Thon-kjeden
Som en del av en strategisk satsning på digitale tjenester valgte Thon Hotels å redesigne sine nettsider for å gjøre dem mer kundevennlige. Hotellkjedens satsing på nye nettsider har gitt svært gode resultater.
 Omsetningen og antall bestilte romdøgn på nett har økt med over 50 prosent. Det viser at det lønner seg å satse på kundevennlige løsninger, sier webanalytiker Kai Rist i Thon Hotels.
FridayÂs
Restaurantkjeden Friday’s ble med sitt mørke og tunge interiør opplevd som noe utdatert i stilen. Da det norske flaggskipet i Karl Johans gate fikk nytt design, økte omsetningen med over 30 prosent. Nå ser den amerikanske kjedeledelsen til Norge når mange av kjedens 970 restauranter i 56 land skal bygges om.
Fram til 2006 tiltrakk FridayÂs seg mest middagsgjester, mens lokalene sto halvtomme resten av dagen. En av de viktigste forandringene ble derfor lysere lokaler. I tillegg ble restaurantens uttrykk strammet opp.
 Vi opplevde umiddelbart at lunsjsalget steg betraktelig, og at vi fikk flere kunder, sier Holm.
Det økonomiske resultatet var også oppløftende lesing. Fra 2006 til 2008 steg inntjeningen fra 65 til 85 millioner kroner.
 Nå har vi en omsetning på 235 000 kroner per stol i restauranten, og vi har over 500 000 gjester i året, forteller Holm fornøyd.
Camping-kamp
Ny design sørget for at både medlemmer og annonsører flokket seg til tradisjonsrike Norsk Caravan Club. Noen år tidligere opplevde klubben at medlemstallene sviktet, samtidig som annonsørene i medlemsbladet Caravan flyktet. En dramatisk snuoperasjon måtte til.
 Vi måtte innse at vi hadde store utfordringer, spesielt i forhold til å rekruttere yngre medlemmer, sier daglig leder Christian I. Wangberg i Norsk Caravan Club.
Organisasjonen som ble etablert i 1960 hadde mistet mye av sin glød, samtidig som norske campere og deres vaner hadde forandret seg betraktelig i løpet av de siste 20 årene.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.10.2010 klokken 09.15