Mens 2004 var et år med nedgang over hele fjøla, fikk de tre største rederiene med trafikk til og fra Norge – Color Line, DFDS Seaways og Stena Line – en samlet omsetningsvekst på 7,5 prosent i 2005, mens resultatveksten ble på hele 27 prosent.
Den minste av de største, Fjord Line, måtte imidlertid bokføre et blodrødt underskudd før skatt på 206,4 millioner kroner i fjor.
Mer gods, færre mennesker
Det er ikke rederienes passasjervirksomhet som berget 2005-regnskapene. Ser vi bort fra Color Lines Kiel-rute, hvor Color Fantasy bidro til en passasjerøkning på 40 prosent, falt passasjerantallet med fire prosent på de øvrige fergerutene fra Norge til utlandet.
Takket være gode tider i næringslivet har økt frakt, både inn og ut av landet, kompensert for sviktende passasjerinntekter, noe som har ført til at dette segmentet får en stadig større andel av den totale inntjeningen.
For at fergene ikke skal bli regelrette spøkelsesskip, har rederiene brukt betydelige midler til å pusse opp eksisterende ferger og kjøpe inn nye for å tekkes nye og kjøpesterke kundegrupper.
Color Lines introduksjon av cruisefergen Color Fantasy i 2004 er det mest synlige beviset på at et konseptuelt skifte har funnet sted. Konkurrentene, DFDS og Stena Line, har også innsett at noe måtte gjøres for å møte konkurransen fra Color Lines nye svane. DFDS brukte 100 millioner kroner på å pusse opp København-fergene, mens Stena Line la Stena Saga i dokk ved årsskiftet for å bygge om fergen for 50 millioner.
Flere passasjerer på Color Line
Color Line fikk et resultat før skatt på 256 millioner kroner i fjor, noe som er marginalt svakere enn i 2004. Mens det samlede passasjerantallet økte med fem prosent, steg fraktvirksomheten med 12 prosent.
Den største bidragsyteren til passasjerveksten var cruisefergen Color Fantasy, som i 2005 hadde sitt første hele driftsår. Ved årsskiftet kunne en lettet rederiledelse konstatere at superfergen, som kostet reder Olav Nils Sunde 2,5 milliarder kroner, dro opp passasjertallet på Kiel-ruten med 40 prosent sammenlignet med året før. Antallet biler falt imidlertid med fem prosent, noe som tyder på at det var mange førstegangsreisende med Color Line i fjor.
– Passasjerveksten viser at vi har truffet markedet riktig med vårt cruisekonsept. Dette gjelder spesielt nye kundegrupper som ikke reiste med oss før. Det er spesielt i Tyskland, hvor pågangen fra passasjerer med høye krav til standard og komfort har vokst, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.
Det er imidlertid ikke bare positive passasjertall hos Norges største fergerederi. Linjen mellom Larvik og Frederikshavn fikk et passasjerfall på 11 prosent, mens de tradisjonsrike rutene til Hirtshals fra henholdsvis Kristiansand og Oslo begge endte opp med en nedgang på seks prosent. Mathisen peker på flere forhold når han skal forklare tilbakegangen.
– Dette er ruter hvor konkurransen er stor, både fra andre rederier og fra flyselskapene. Det er også mindre etterspørsel etter det tradisjonelle fergeproduktet på disse kortere strekningene, sier Mathisen.
Nå har rederiet delt markedet inn i to for å snu den negative trenden. For å korte ned reisetiden på ruter som Color Line definerer som rene transportetapper, er det under bygging to nye superraske ferger med ventet ferdigstillelse ved årsskiftet 2007/2008.
I tillegg skal cruiseproduktet utvikles. Høsten 2007 får Color Fantasy selskap av Color Magic når ærverdige Kronprins Harald pensjoneres.
Mindre ungdomsfyll på Stena
Skandinavias største rederi, Stena Line, kunne notere en kraftig resultatframgang i fjor. Det var imidlertid fraktdelen som bidro til det, med en volumvekst på åtte prosent fra 2004. Passasjertallet sank med det samme prosenttallet. Nå står fraktomsetningen for om lag 40 prosent av rederiets totale inntekter.
Ruten mellom Oslo og Frederikshavn fikk en tilbakegang på hele 18 prosent i fjor. Ifølge administrerende direktør Stein Wettergreen i Stena Line Norge skyldes dette en lengre driftsstans i juni, samt dårlig vintervær. I tillegg ble fergen tatt ut av trafikk i midten av desember for å få en hardt tiltrengt ansiktsløftning. Ifølge Wettergreen peker pilene nå oppover igjen.
– I år har vi satt opp aldersgrensen for uledsagede fra 23 til 25 år, noe som har ført til at flere voksne har valgt å reise med oss. Etter oppussingen registrerer vi også at vi har andre typer mennesker ombord. De siste månedene har derfor vist en solid trafikkøkning sammenlignet med i fjor, selv om de akkumulerte tallene vil bli påvirket av at skipet lå i dokk i hele januar, sier Wettergreen.
Tidligere i år skiftet Color Line anløpshavn for Color Festival fra Hirtshals til Frederikshavn.
Ifølge Wettergreen har dette ikke ført til kundebortfall, men han erkjenner på generell basis at det er tøft å møte konkurransen fra Color Line.
– Selv om vi er betydelig større internasjonalt, er vi her hjemme som lilleputt å regne i forhold til Color Line. De pøser enorme midler i annonsering, noe som vi ikke er i stand til å gjøre. Vi må derfor være annerledes og tenke utradisjonelt, sier Wettergreen.
Høye bølger i DFDS
Den danske rederigiganten DFDS hadde økonomisk framgang i 2005, men også her var det fraktvirksomheten i datterselskapet DFDS Tor Line som var den største bidragsyteren, med en vekst på 18 prosent.
Passasjerdelen av rederiet, DFDS Seaways, utviklet seg derimot negativt i 2005. Den samlede passasjernedgangen ble på seks prosent, mens omsetningsfallet ble på fem prosent.
Hovedårsaken til passasjersvikten skyldes at København-båtene ble tatt ut av trafikk i januar for oppgradering. Ser vi på belegget per avgang mellom Oslo og København, ble den en marginal vekst på den tradisjonsrike fergeruten.
Morten Fure måtte gå på dagen som administrerende direktør for den norske operasjonen i januar i år, og ble erstattet av Morten Torp som kom fra stillingen som salgsdirektør i Hurtigruten. Torp sluttet brått i august, men han rakk å kommentere noen særtrekk innenfor den maritime grenen av reiselivsbransjen overfor Travel News.
– Å drive fergerederi betyr å selge ferskvare. Det er til tider ekstremt nervepirrende å se på passasjerlistene fram til bare kort tid før avreise. Svært mange bestillinger kommer helt opp til avreise, sier Torp.
For å få en større grad av forutsigbarhet skal DFDS-kundene nå tilbys rabatterte billetter dersom bestillingen gjøres i god tid.
Mens de øvrige fergerederiene i stor grad slipper unna konkurransen fra flyselskapene, må DFDS Seaways daglig konkurrere med SAS, Norwegian og Sterling for å vinne de reisendes gunst til København.
– Aldri har det vært vel vært så mange lavprisflybilletter ute i markedet som nå, så det er klart at det har en innvirkning. Men det ligger også noen muligheter her. Det gjelder blant annet å selge pakker hvor man kan reise med oss én vei og fly tilbake. Vi jobber også med de norske flyselskapene for å få flere reisende utenfor det sentrale Østlandet, ved å tilby spesialpriser med tilslutningsfly, sier Torp.
Fjord Line nær forlis
For andre år på rad ble det underskudd for Bergen-baserte Fjord Line. Mens tapet utgjorde 37 millioner kroner i 2004, ble smellen i fjor på hele 206 millioner kroner.
I 2005 kjøpte kommandittselskapene Nordsjøferger og Bergensfjord Fjord Line for én krone fra TFDS. Samtidig sprøytet de inn 20 millioner kroner, et likviditetstilskudd som senere ble utvidet til 50 millioner. Nå må de nye eierne omgjøre lånet til egenkapital for å sikre videre drift i rederiet. I tillegg er aksjekapitalen skrevet ned fra 103,7 millioner kroner til 2,1 millioner.
I en redegjørelse som ble sendt ut i forbindelse med rederiets generalforsamling får den økte konkurransen fra lavprisflyselskapene og Color Lines oppstart av en konkurrerende linje til Danmark skylden for elendigheten.
For å tilpass
e virksomheten til realitetene er kostnadene kuttet med om lag 100 millioner kroner. For å rette opp kjølen ytterliggere foreligger det nå planer om å redusere kostnadene relatert til den landbaserte vi