Da det Abu Dhabi-baserte flyselskapet kjøpte seg opp til en 49 prosent eierandel unngikk samtidig Alitalia fullstendig kollaps. En konkurs var uunngåelig, inntil Etihad nå kommer inn og i første omgang pløyer rundt 4,5 milliarder friske kroner inn i selskapet.
Alitalias ledelse har på sin side godtatt kravet om en betydelig kutt i bemanningen (ca. 15 prosent), samt andre presserende innstramminger. Dermed kan selskapets ledelse gå inn i nye gjeldsforhandlinger med sine kreditorer. Selskapet skal i første omgang restrukturere en gjeld på nærmere 5,7 milliarder kroner, noe som nå ser ut til å kunne være mulig å få til å lys av Etihads eierskap og vilje til å gå inn med til dels betydelige pengebeløp.
Analytikere ser imidlertid ingen umiddelbar lysning i sikte for Alitalia, og mange stiller seg uforstående til Etihads pengeinnsprøyting. Midtøstenselskapet har også investert i flere andre, nærmeste fallerte selskaper, blant annet Air Berlin (29 prosent), som har en gjeld på nærmere 6,5 milliarder kroner. Her har Etihad sprøytet inn rundt 2,5 millioner kroner, under forutsetning om kutt i bemanningen på ti prosent.
– Ingen andre enn Etihad ville foretatt slike investeringer, de er rett og slett mer villige til å ta slike risikoer, mener den amerikanske flyanalytikeren Craig Jenks.
For Etihad er de mange oppkjøpene en mulighet for raskt å få en fot innenfor det tøffe, meget konkurranseutsatte, men også lukrative europeiske markedet. Fra Europa håper selskapet å kunne sluse millioner av passasjerer inn i sitt eget rutenett med utgangspunkt i Abu Dhabi International Airport, som er i sterk vekst.
Oppkjøpet av Alitalia-aksjene er likevel den mest risikofylte satsingen hittil, og kommer på toppen av andre store utlegg. Totalt har Etihad de siste tre årene brukt mer enn seks milliarder kroner på oppkjøp og utlån til et halvt dusin flyselskaper som sliter. Det kan bli tøft i det lange løp, selv for et selskap som har tilsynelatende uante ressurser.
Etihad, som er heleid av myndighetene i emiratet Abu Dhabi, gikk for øvrig med overskudd i fjor på 372 millioner kroner, som er 120 millioner mer enn året før.
I tillegg til en gammel flyflåte sliter Alitalia med et intenst press fra både politikere og fagforeninger, ikke minst når det gjelder de annonserte kuttene i bemanningen. De holder hardnakket igjen. Analytikere og Alitalias ledelse mener på sin side at innsparingsprogrammet ikke går fort nok, særlig i et marked som blir stadig mer konkurranseutsatt ikke minst som følge av de stadig mer aggressive lavprisselskapene.
– Overlevelse handler ikke bare om restrukturering av forretningsmodellen, men også det å sikre en langsiktig plan for vekst. At Etihad er siste utvei er ikke nok i seg selv – noe må rett og slett gjøres med Alitalia om det skal være sikret et liv i fremtiden, sier analytikeren Chris Tarry det britiske konsulentselskapet Ctaira til The New York Times.
Fortsettelsen for Alitalia tegner med andre ord fortsatt til å bli spennende.
Harde krav for Alitalia
0Etihad Airways skjerper kravene overfor Alitalia. Kutt i det italienske flyselskapets stab på 2200 ansatte er bare et første steg på veien. Er det nok?