MSC Cruises presenterer nå resultatene fra verdens første cruise med netto nullutslipp som ble gjennomført med selskapets nyeste, LNG-drevne (Liquefied Natural Gas) cruiseskip MSC Euribia. Resultatet viser tydelig et paradigmeskifte for cruisebransjen, der målet om nullutslipp for cruiseskip innen 2050 er mulig allerede i dag.
Nøkkeltallene fra jomfruturen mellom Frankrike og Danmark viser en total besparelse på 43 tonn drivstoff. MSC Euribia presterte også 11% bedre enn den digitale tvillingen som ble brukt til å reprodusere den optimale energiflyten om bord. Dessuten viste det seg at MSC Euribia bare trengte å bruke to av de fire tilgjengelige motorene under reisen, takket være optimale hastighetsprofiler, ruteføring, trim, motorkonfigurasjon og streng optimalisering av hotellets energiforbruk, inkludert HVAC, kjøkken og belysning.
I tillegg produserte skipet varme og varmtvann til både kjøkkenet og varmesystemet om bord ved hjelp av spillvarme fra skipets egne motorer, slik at man unngikk å bruke skipets kjeler under cruiset.
– Vi er svært stolte av dette resultatet, som viser at det allerede i dag er mulig å gjennomføre nullutslippscruise. MSC Euribia er faktisk det mest energieffektive cruiseskipet hittil, men for at dette skal kunne utnyttes av hele skipsfartsbransjen, er det nødvendig med større tilgang på fornybart drivstoff, sier Michele Francioni, Senior Vice President of Optimisation for MSC Groups cruisedivisjon.
– Med riktig støtte fra myndigheter og internasjonale institusjoner for å sikre tilgangen på fornybart drivstoff, har vi store forhåpninger om at bransjen faktisk kan oppnå netto nullutslipp innen 2050, avslutter Michele Francioni.
MSC Euribia nådde milepælen med netto nullutslipp ved å bruke bio-LNG som drivstoff og ved å anvende massebalanseprinsippet, den mest kostnadseffektive og miljøeffektive metoden for å oppnå fordelene med fornybar LNG, som er fullt ut anerkjent av EUs fornybardirektiv (RED II). Hvert parti produsert bio-LNG ble sertifisert av International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Suksessen til MSC Euribia sender et tydelig signal om at det i dag er mulig å reise til sjøs uten klimagassutslipp ved hjelp av alternative drivstoff. Dataene og informasjonen som ble samlet inn under reisen, vil bli brukt til å optimalisere MSC Cruises eksisterende flåte og redusere skipenes utslippsintensitet ytterligere. Nylig ble det inngått en intensjonsavtale mellom MSC Cruises og drivstoffleverandøren Gasum, som vil gi MSC Cruises tilgang til flytende syntetisk gass, eller e-LNG, et fornybart drivstoff.
– Samarbeidet med Gasum vil gjøre det mulig for oss å få tilgang til nytt og renere drivstoff, noe som er nødvendig for å ta betydelige skritt i retning av nullutslipp på cruise. Men vi trenger flere leverandører som Gasum for å ta dette skrittet for oss og for bransjen som helhet. I mellomtiden vil vi fortsette å lære av dataene vi har samlet inn fra MSC Euribias reise, og bruke resultatet som en referanse når vi skal levere vårt neste LNG-skip, sier Linden Coppell, Vice President of Sustainability and ESG for MSC Cruises.