73,7 prosent av Choice sine gjester er fornøyde med hotellkjeden. Det viser undersøkelsen Norsk Kundebaromter som hvert år lages av handelshøyskolen BI. Mer enn 5500 forbrukere har deltatt i årets undersøkelse som viser at nesten tre av fire gjester er fornøyde med sitt opphold hos Nordic Choice.
Men undersøkelsen er jevn; tre prosentpoeng bak følger hotellkjedens argeste konkurrenter Rica, Thon Hotels og Radisson Blu. De oppnår henholdsvis 70,9, 70,8 og 70,2 prosent i tilfredshet blant kundene sine.
Rica var den kjeden som lå høest på fjorårets statistikk med en tilfredshet på 74,3 prosent.
– Vi er litt overrasket over nedgangen. På våre daglige gjestetilfredshetsmålinger fra mange tusen kunder og hos Tripadvisor scorer vi minst like bra som i fjor, men vi tar selvsagt undersøkelsen alvorlig og ønsker å ligge høyere til neste år. Det undersøkelsen dessuten viser er at norske forbrukere generelt er godt fornøyd med de fire store hotellkjedene som her måles, sier styremedlem i Rica Hotels, Jan Erik Rivelsrud.
Når det gjelder lojaliteten, er Thons kunder aller mest trofaste. Hele 79,5 prosent av kjedens gjester ønsker å benytte seg av Thon Hotels, mens 75,2 prosent av Choice’ gjester er lojale mot denne kjeden. Rica følger deretter med en score på 75,2, mens Radisson Blu lligger på bunn – kun 0,3 prosentpoeng etter Rica.
Om undersøkelsen:
NKB fokuserer på relasjoner mellom kunder og leverandører. Basert på en årlig datainnsamling foretatt blant norske husholdninger har NKB som målsetning å være den målestokk som norske virksomheter benytter som:
– grunnlag for sammenligning med andre virksomheter
– grunnlag for sammenligning med andre bransjer
– grunnlag for sammenligning over tid
– utgangspunkt for egne og mer omfattende undersøkelser.
NKB ønsker i tillegg å være en pådriver for formidling av resultater og kunnskap som bidrar til økt verdiskapning i norske virksomheter.
NKB er fundert på forskning av høy internasjonal kvalitet og stiller på linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland, Taiwan. Forskning basert på Norsk Kundebarometer har resultert i 2 doktorgrader og flere publiseringer i internasjonalt anerkjente vitenskapelige journaler.