Kampen om de forretningsreisende kommer til å være avgjørende for SAS’ fremtid. Og oppskriften er klar: Mindre luksus, men flere avganger og bonuspoeng, i følge DI.se.
Men det blir færre forretningsreisende; i fjor gikk forretningsreisemarkedet ned med tre prosent i Sverige. Årsaken er selvsagt lavere reisebudsjett i trangere tider for bedriftene. Og denne nedgangen kan være katastrofal for SAS; så mye som halvparten av flyselskapets samlede salg kommer herfra, og det er essensielt å opprettholde dette markedet.
SAS kommersielle direktør Joakim Landholm er ikke enig i at dette markedet svekkes:
– Det vi opplever er at antall reiser øker med mellom seks og sju prosent per år. En majoritet er privatreisende og også dette tallet stiger. sier han til Dagens Industri.
Det er derfor knyttet stor spenning til det nye SAS-programmet og hvordan de vil forswøke å knytte til seg denne attraktive kundegruppen.
Et av virkemidlene er deres lojalitetsprogram; Eurobonus. Målet er at Eurobonuskundene skal stå for halvparten av alle reisende neste år. I dag ligger prosentandelen på rundt 40 prosent.
Neste virkemiddel er å droppe luksus til fordel for effektivitet. Businessbillettene droppes, og nye klasser innføres.
Den tredje hjørnesteinen i det nye SAS-fundamentet, er å øke antall destinasjoner. I år starter flyselskapet hele 47 nye flylinjer fra de skandinaviske landene og blant annet San Francisco og Vilnius er byer SAS tror både ferie- og forretningsreisende vil få øyene opp for.