Fra 1. juni legger SAS om flyproduktet sitt i Europa. Det blir slutt på servering på porselen fremst i flyet på rutene innen Europa, alle reisende vil få tilbud om akkurat den samme maten. Som i hvilket som helst lavprisselskap.
– Lavprismodell? Jeg vil si en forenkling som gir folk et klarere valg, både hvilken service de ønsker og hva de vil at flyreisen skal inneholde. Dagens passasjerer ønsker mest av alt en kjapp og ukomplisert flyreise. Derfor reduserer vi virvaret av klasser ned til to. Enkelt, sier konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson til Aftenposten.
Flyselskapet vil heretter tilby to klasser, SAS Go og SAS Go Plus. I sistnevnte kategori er flymaten inkludert i prisen, mens kundene må selv kjøpe maten i første kategori. Men på bakken understreker Gustafson at alt skal være som før, selskapet skal fortsatt by sine forretningsreisende på lounger og hurtigkø gjennom sikkerhetskontrollen, «fast track». Det er først og fremst inne i flyene forandringene kommer.
– Vi må kunne møte ulike behov. Den ene dagen er kunden vår på jobbtur og krever hyppige avganger og fleksible billetter. Mot helgen er det tur med familien og med krav til mye enklere service. Da er kanskje Go best, sier Gustafson til avisen.