Helt siden november i 2012 har det vært klart at SAS må kvitte seg med Widerøe for å nå målet om å realisere tre milliarder svenske kroner fra eget selskap. I følge Finansavisen har mulige kjøpere sittet på gjerde i en tid i påvente av anbudsrundene for Nord-Norgerutene samt enighet om pensjonsvilkårene for pilotene.
Det første punktet ble som kjent klart i forrige uke, da Widerøe banket Danish Ait Transports (DAT) i kampen om disse flyvningene. Finansavisen skriver at Widerøe i helgen forsøkte å løse det andre problemet, og at pilotene nå har et avtaleforslag på bordet. En viktig del i forhandlingene har vært overgangen fra ytelses- til innskuddspensjon. Blir de enige om dette, vil flyselskapet kunne kappe pensjonsforpliktelsene i balanseregnskapet på rundt 500 millioner kroner, skriver avisen.
Dessuten forsøker flyselskapet å få åilotene med på en betydelig reduksjon av årlige pensjonsinnbetalinger i fremtiden. I følge Finansavisen vil dette spare Widerøe for kostnader fra 150 til 200 millioner årlig. På begge punkter er flyselskapet og pilotene veldig nære en enighet, sier kilder til avisen.
– Vi er svært nære en løsning, men ingenting er avklart før alt er avklart. Vi kommenterer aldri detaljene i slike forhandlinger, sier sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til avisen.
Ved en enighet er det ventet at et oppkjøp nærmer seg vesentlig. Tidligere har både Per G. Braathens Malmö Aviation og en samling Widerøe-piloter med pilot og investor Ola K. Giævier i spissen vært nevnt som mulige oppkjøpere.